Alle bandenfabrikanten ter wereld hebben een uitnodiging ontvangen van de FIA. Het contract met Pirelli loopt aan het einde van 2024 af, dus alle bandenboeren mogen nu solliciteren als nieuwe leverancier voor de F1. Vanaf 2025 mag de nieuwe bandenleverancier tenminste drie jaar banden leveren aan Max Verstappen en zijn concurrenten.
Overigens mag en wil Pirelli zich ook gewoon inschrijven als kandidaat. Dat zegt Pirelli-medewerker Simone Berra tegenover verschillende media waaronder Racefans.net. Het kan dus zo zijn dat er niets verandert. De afmetingen van de banden blijven in 2025 overigens min of meer gelijk. De bandenleverancier dient trouwens ook het rubber te leveren voor de F2 en F3.
Vereisten voor de nieuwe banden in de F1 in 2025
De banden moeten volgens de FIA een ‘breed werkbereik hebben’ en ‘oververhitting minimaliseren’. Wat tegenstrijdig is, is dat de FIA een lage bandendegradatie vereist, maar tegelijk willen ze dat de banden een ‘variatie in strategie’ mogelijk maken. Oftewel, ze moeten lang meegaan, maar mogen niet lang meegaan, want dan wordt de bandenstrategie saai.
Om mee te mogen doen, moet de bandenleverancier een analyse laten zien wat de impact van de banden op het milieu is. Ook moet de potentiële aanbieder laten zien dat ze bezig zijn met duurzaamheid en dat de F1-banden helpen bij de ontwikkeling van banden voor straatauto’s. Ergens in juni wil de FIA bekendmaken wie de exclusieve bandenleverancier wordt in de F1. Een bandenoorlog zoals vroeger zit er dus helaas niet in.
Xanninix heeft op 17 juli 2023 geschreven:
Juist en dan in het hele stuk niks over LingLong banden (bestaat dat überhaupt? Geen zin om te googlen) schrijven , kop het net zo goed kunnen zijn “f1 vanaf volgend jaar op vredestein banden”