Uitslag van de GP van Groot-Brittannië: Max 3! Of nee: 2!

De uitslag van de GP van Engeland: Hamilton wint en Max wordt toch tweede!

Uitslag van de GP van Engeland
Uitslag van de GP van Engeland
Uitslag van de GP van Engeland
Uitslag van de GP van Engeland
Uitslag van de GP van Engeland
Uitslag van de GP van Engeland
Uitslag van de GP van Engeland
Uitslag van de GP van Engeland
Uitslag van de GP van Engeland
Max Verstappen tweede
Uitslag van de GP van Engeland
Uitslag van de GP van Engeland
Uitslag van de GP van Engeland
Uitslag van de GP van Engeland
Uitslag van de GP van Engeland
Uitslag van de GP van Engeland
Uitslag van de GP van Engeland
Uitslag van de GP van Engeland
Uitslag van de GP van Engeland
Uitslag van de GP van Engeland
Uitslag van de GP van Engeland
Uitslag van de GP van Engeland
Uitslag van de GP van Engeland
Max Verstappen tweede
Uitslag van de GP van Engeland
Uitslag van de GP van Engeland
Uitslag van de GP van Engeland
Uitslag van de GP van Engeland

Update: Max Verstappen is geen derde, maar tweede, doordat Nico Rosberg een tijdstraf van tien seconden kreeg opgelegd!

Ja hoor, de uitslag van de GP van Engeland: Lewis Hamilton wint! Max Verstappen pakt wederom een podiumplek. En wat was het weer spannend, deze Formule 1-race op het legendarische circuit van Silverstone. Het begon eigenlijk al gistermiddag. Lewis Hamilton moest tot het gaatje gaan om de snelste tijd neer te zetten in de kwalificatie. Een van z’n tijden werd geschrapt omdat hij even met vier wielen buiten de baan kwam. En de regels zijn strikt, dus moet Lewis op het allerlaatst alsnog aan de bak. Nico Rosberg zat vlak achter hem, zodat Mercedes de voorste startrij in beslag neemt. De tweede startrij is voor Red Bull: Max Verstappen kwalificeerde als 3e – de beste kwalificatie van een Nederlander ooit – en zijn teamgenoot Daniel Ricciardo als 4e.

Drijfnatte baan betekent safety-car-start

De start vindt plaats achter de safety-car want het weer was typisch Engels. Drijfnatte baan, dikke buien vlak voor de race en donkere wolken die op uitbarsten staan tijdens de start. In ronde 5 van de 52 verlaat de safety-car de baan en gaat het los. En hoe. Max Verstappen opent gelijk, glibberend, de aanval op Nico Rosberg terwijl Hamilton langzaam wegrijdt van de rest.

Ondertussen is de helft van het startveld de pits in om regenbanden te laten omleggen. In ronde 8 duiken ook Hamilton, Rosberg en Verstappen de pits in voor intermediate-banden; de top-3 blijft daarmee in tact. Voor het perspectief: Hamiltons snelste ronde is op dat moment 1:52.3 terwijl ie bij de kwalificatie nog 1:29.3 reed. Het verschil tussen drijfnat en kurkdroog.

In ronde 16 is het zover en pakt Max Verstappen plek 2 door Nico Rosberg voorbij te steken, nadat Rosberg een klein foutje maakt bij het uitkomen van een bocht. Dat ziet Max waarop hij direct reageert, en pats, er voorbij. Twee ronden later gaat Hamilton de pits in voor slicks – de baan is inmiddels droog genoeg – waardoor Verstappen de leiding in de wedstrijd neemt. In diezelfde ronde (18) slipt Sebastian Vettel van de baan: hij kan gelukkig nog verder. Verstappen duikt nu ook de pits in voor slicks en komt weer achter Lewis Hamilton de baan op.

Verstappen glijdt er bijna af

Max Verstappen glibbert in ronde 22 naast de baan, maar weet z’n auto al driftend onder controle te houden. Het scheelt weinig of hij lag eraf, dit kost hem gelukkig alleen wat seconden ten opzichte van Hamilton (zo’n beetje 7 seconden achterstand). En Rosberg komt wat dichter richting Max. In ronde 24 vliegt Alonso met z’n McLaren de kiezels in, maar hij weet met een beetje off-road-rijden z’n auto weer de baan op te krijgen. Lewis Hamilton glijdt ook naast de baan in rondje 28, maar ook hij verliest slechts wat secondes. Verstappen glibbert weer naast de baan, maar kan ook gewoon verder.

Rosberg nadert Max inmiddels tot op een seconde, en in ronde 32 gaat ie met open DRS vol in de aanval. Max weet die echter goed te pareren en blijft op de tweede plek. Rosberg blijft echter aandringen en piept na z’n tweede aanval over de boardradio dat Max teveel, want twee keer volgens Rosberg, van z’n lijn afgaat. Nico Rosberg zet aanval na aanval in en in rondje 38 pakt hij Max Verstappen op fraaie wijze buitenom. Is dit gevecht bepalend voor de uitslag van de GP van Engeland? Nou, nee!

In rondje 47 krijgt Nico Rosberg problemen met z’n versnellingsbak waardoor Max het gat van dik 6 seconden kan verkleinen. Met nog 3 ronden te gaan zit Max Verstappen op iets meer dan een seconde van Rosberg en roept Rosberg wat technische details over de status van z’n auto over de boardradio. En ook dat is aan regels gebonden. De wedstrijdleiding kondigt aan dat ze het na de race gaan onderzoeken.

Hamilton wint, Rosberg komt als tweede over de finish en Max Verstappen wordt derde. Enkele uren na de race wordt bekend dat Rosberg inderdaad illegale hulp van zijn team over de boordradio ontving. Hij krijgt een tijdstraf van tien seconden opgelegd, waardoor Max doorschuift naar de tweede plaats. Hierdoor nadert hij Sebastian Vettel tot op acht punten in het kampioenschap; de afstand met zijn teamgenoot Ricciardo is nu tien punten. Rosberg heeft door zijn degradatie nog slechts één punt voorsprong op Hamilton.

Uitslag van de GP van Engeland

1. Lewis Hamilton Mercedes 1h34
2. Max Verstappen Red Bull Racing + 8.250
3. Nico Rosberg Mercedes + 6.911 + 10
4. Daniel Ricciardo Red Bull Racing + 26.211
5. Kimi Räikkönen Ferrari + 68.735
6. Sergio Perez Force India + 77.233
7. Nico Hülkenberg Force India + 78.899
8. Carlos Sainz jr Toro Rosso + 86.180
9. Sebastian Vettel Ferrari + 87.954
10. Daniil Kvyat Toro Rosso + 93.140

Fotografie: Getty Images / Red Bull Content Pool, Mercedes-Benz, Ferrari

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken