Gisteren wist Carlos Sainz in de natte kwalificatie op het nippertje pole position van Verstappen af te pikken. Sainz vertrekt daarom vanaf P1 en Verstappen staat naast hem op de voorste startrij. Daarachter starten Leclerc en Pérez vanaf plek drie en vier. Vandaag is het droog in Engeland, waardoor de meeste coureurs op de medium banden kunnen starten. Verstappen vertrekt echter op de zachte banden om meer grip te hebben als de lichten uitgaan.
Mega crash voor Zhou
Als de auto’s wegschieten neemt Verstappen gelijk de leiding over op de zachte banden. Daarachter is het chaos en crashen meerdere coureurs, waaronder Tsunoda, Albon, Russell, Ocon en Guanyu Zhou, waarbij die laatste op zijn kop door de grindbak glijdt. Een rode vlag is het logische gevolg van deze crash en die komt er dan ook.
Omdat de coureurs niet verder kwamen dan de tweede bocht, moeten de coureurs hun originele startposities innemen. Dat betekent dat Sainz weer van pole start en Max op P2. Dit keer kiest Verstappen echter voor de medium banden.
Actie tijdens de herstart
Op de hardere banden komt hij minder goed weg en kan hij net niet de leiding pakken. Ondertussen gaat het hard tegen hard tussen alle Ferrari’s en Red Bulls. Pérez en Leclerc verliezen daarbij een deel van hun voorvleugels. Wonderbaarlijk blijft de top vier na de eerste ronde onveranderd.
Pérez heeft te veel schade en moet zijn voorvleugel laten vervangen. Daardoor valt hij terug naar de laatste plek. In de eerste ronden van de race weet Verstappen geleidelijk aan dichter bij Sainz te komen. Nadat Carlos de Red Bull een tijdje in zijn spiegels ziet, wordt de druk te veel. Hij maakt een foutje waardoor Verstappen zonder al te veel moeite de leiding kan overnemen.
Drama voor Verstappen
Snel daarna krijgt Verstappen een lekke band omdat hij over koolstofvezel rijdt dat eerder van de auto van Leclerc af kwam. Hij verliest de leiding en moet gelijk een ongeplande pitstop maken. Maar zelfs met nieuwe banden heeft de Nederlander nog problemen. Hij heeft schade opgelopen aan zijn auto. Max kan doorrijden maar verliest elke ronde veel tijd en valt steeds verder terug.
De eerste pitstopronde
Ondertussen vechten Sainz en Leclerc om de leiding, terwijl Hamilton beide coureurs opjaagt. Charles Leclerc ziet dit en vraagt aan Ferrari of hij voorbij Sainz mag gaan. Maar de Spanjaard wil de leiding niet zo makkelijk weggeven. In de twintigste ronde maakt Sainz zijn eerste pitstop.
Hamilton komt daarna steeds dichterbij Leclerc. De Monegask maakt daarom vijf ronden later een pitstop, waarna hij weer achter zijn teamgenoot zit. Ferrari vertelt de coureurs eerst dat ze het zelf mogen uitvechten, maar door het teleurstellende tempo van Sainz, mag Leclerc er toch voorbij.
Na 34 ronden komt Hamilton naar binnen voor zijn pitstop. De bandenwissel is langzaam en hij komt twee seconden achter Sainz naar buiten. Daarna moet de Brit op jacht naar de Ferrari’s. Hij wordt geholpen door een safety car, omdat Ocon zijn auto op de baan moet stilzetten. Sainz en Hamilton maken een pitstop en wisselen naar de zachte banden, maar Leclerc blijft op zijn oude harde banden rijden.
Sprintrace voor de winst
Als de race weer verder gaat, kan Pérez gelijk Hamilton passeren. Ondertussen vechten Sainz en Leclerc het uit, waarbij de Spanjaard weer de leiding overneemt. Leclerc heeft het moeilijk op de oude banden en komt meteen onder druk te staan van Pérez. Maar Hamilton geeft ook niet op en wil de derde plek terug.
Posities gaan heen en weer, maar aan het eind van het gevecht pakt Pérez de tweede plek. Hamilton gaat even later ook voorbij Leclerc. Carlos Sainz weet gedurende deze gevechten een comfortabel gat te slaan.
Pérez kan de leider niet meer uitdagen. Carlos Sainz wint zijn allereerste Grand Prix in Groot-Brittannië. Sergio Pérez pakt de tweede plek en Lewis Hamilton mag in zijn thuisrace op de laatste trede van het podium staan. Verstappen weet net aan de zevende plek te pakken voor een paar puntjes.
Reacties