Gisteren wist Max Verstappen op het nippertje pole position te veroveren in een zinderende kwalificatie op Circuit Zandvoort. De Nederlander heeft Charles Leclerc naast zich op de voorste startrij. Daarachter starten Carlos Sainz en Lewis Hamilton vanaf de tweede rij. Verstapen, Leclerc en Sainz starten op de zachte banden en Hamilton start op de mediums.
De start is voor Verstappen
Verstappen en Leclerc zijn even goed weg vanaf de eerste rij. Max duikt voor de Ferrari en kan daardoor de leiding behouden. Ondanks wat duw- en trekwerk blijft de top vijf hetzelfde na de eerste ronde. Ook in de ronden die volgen blijft de status quo behouden.
In ronde 15 is Carlos Sainz de eerste van de top vijf die een pitstop maakt. Uiteraard gaat die helemaal fout en het duurt ruim twaalf seconden voordat de banden gewisseld zijn. Hij verliest daardoor een plek aan Pérez die hem naar binnen volgt.
Charles Leclerc gaat drie ronden later naar binnen voor nieuwe medium banden. Verstappen spiegelt hem een ronde later. De pitstop is niet heel snel, maar Max komt alsnog ruim voor Leclerc naar buiten. Hamilton neemt dan de leiding over. Hij hoeft nog geen pitstop te maken, omdat hij op de mediums is gestart.
Het gevecht met de Mercedessen begint
Verstappen rijdt rustig ronde na ronde naar Russell toe. Na een aantal ronden heeft hij DRS en hij kan meteen de Brit passeren. Hij hoeft de andere Brit niet in te halen, want die wisselt meteen naar de harde banden. Op die banden zal Hamilton de race willen afmaken.
Hamilton is op de nieuwe banden een heel stuk sneller. Pérez weet weer als een leeuw te verdedigen, maar ziet Lewis na twee ronden toch langszij komen. Daarna wordt hij ook nog even opgehouden door Vettel die op een ronde achterstand uit de pitstraat komt.
Tsunoda en Bottas zorgen voor spektakel
Red Bull moet steeds naar het gat naar Hamilton kijken omdat die voor Verstappen uit zal komen als de Nederlander een pitstop maakt. Verstappen wordt geholpen door Tsunoda die zijn auto langs de baan parkeert en een virtual safety car veroorzaakt. Max kan daardoor een gunstige stop maken en de leiding behouden. De Mercedessen maken van de gelegenheid gebruikt om nog een keer naar de medium banden te wisselen.
Na de virtual safety car heeft Verstappen een voorsprong van ruim twaalf seconden. Snel daarna komt er een echte safety car omdat ook Bottas zijn auto op het rechte stuk parkeert. Verstappen maakt daardoor nog een pitstop naar de zachte banden. Hamilton blijft wel buiten en neemt daardoor de eerste plek over. De safety car rijdt met het veld door de pitstraat, waardoor Russell gunstig kan wisselen naar de zachte banden en achter Max naar buiten komt.
Max wint op Zandvoort
Als de safety car weer weggaat kan Verstappen gelijk de leiding heroveren op het rechte stuk. Na drie ronden racen weet ook Russell de Mercedes met nummer 44 te passeren. Hij zit dan drie seconden achter Verstappen. Voor Hamilton wordt het drama nog groter, want hij verliest ook nog een plek aan Leclerc.
De leiding van de Nederlander komt niet meer in gevaar in de laatste ronden. Max Verstappen wint de GP van Nederland voor de tweede keer en pakt daarnaast ook nog eens de snelste ronde. Hij pakt pole, de overwinning en de snelste ronde op circuit Zandvoort. George Russell wordt tweede en Charles Leclerc pakt de laatste podiumplek.
Reacties