Vergeet alle kwakzalverij van fysiotherapeuten en chiropractoren – een harde crash is precies wat je nodig hebt voor je rugklachten. Valtteri Bottas was te gast bij de Formule 1-podcast Beyond the Grid. Hierin vertelt hij over zijn crash in Melbourne, in 2015, toen hij nog voor Williams reed. Afgelopen seizoen had hij nog een zwaardere crash in Oostenrijk, maar die hielp hem juist om de pijn uit 2015 te doen vergeten.

Het was tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Australië 2015 toen Bottas met zijn Williams hard de muur in ging. ‘Ik hoorde na mijn crash in Melbourne iets verkeerds schieten in mijn rug. Ik wist toen al meteen dat het niet goed was. Ik was verrast, want ik kon het rempedaal daarna niet meer volledig intrappen. Toen realiseerde ik: oké, dit is niet goed. Hierna kwam de pijn in mijn onderrug en daardoor verloor ik mijn kracht in mijn benen.’

Bottas probeerde op zondag nog wel te racen: ‘Ik heb alle medicijnen gebruikt die ik kon en mocht gebruiken, maar ik kon niet fatsoenlijk uit de auto komen, dus lieten ze mij niet racen. Gelukkig heb ik me kunnen herstellen en mocht ik weer racen in Maleisië. Ik heb het daarna nog wel gevoeld als ik op bepaalde manieren in de auto ging zitten, maar het was verder nooit hinderlijk voor de lange termijn.’

De pijnverlossende crash in Oostenrijk 2019

Bottas vertelt verder over de crash tijdens de tweede vrije training van de GP van Oostenrijk 2019. Het lichaam van Bottas krijgt bij deze crash 25 G-krachten te verdragen. ‘De crash in Oostenrijk was echt een flinke crash. Het is waarschijnlijk de hardste klap die ik ooit heb gehad en hij kwam ook nog eens recht van voren. Toen ik de muur raakte, kreeg ik flinke pijn in mijn onderrug, eigenlijk in hetzelfde gebied als bij de crash in Melbourne.’

‘Op dat moment dacht ik: oh, heb ik nu weer iets kapotgemaakt in mijn rug? Maar na die korte pijn was er eigenlijk niks. Sindsdien heb ik nooit meer last gehad van mijn onderrug. Misschien dat er iets is opengebarsten of zo’, zegt de Fin lacherig. De crash deed wonderen voor zijn rug. Het zal best kloppen: we hebben bijvoorbeeld ook nog nooit een kamikaze-piloot horen klagen over pijn na zijn laatste missie.

De crash in Oostenrijk

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear