We gaan weer beginnen! Of in ieder geval, dat is de bedoeling. Laten we voor nu het coronavirus zoveel als mogelijk buiten beschouwing laten en ons focussen op het racen, daarvoor kom je hier uiteindelijk. Dit is het laatste jaar voordat alle regels omgegooid worden, en dat kan voor veel spektakel gaan zorgen. Ferrari gaf toe nog niet het gewenste tempo gevonden te hebben, dus het lijkt erop dat we voorlopig een strijd gaan zien tussen Mercedes en Red Bull.

We weten namelijk van het Albert Park Circuit dat het nooit daadwerkelijk weergeeft waar alle teams staan ten opzichte van elkaar. Daarvoor zullen we de komende races moeten afwachten. We gaan er vanuit dat je na de GP van Nederland een goed beeld kunt vormen over de stand van zaken in de Formule 1. Dan hebben we (als het goed is) wat verschillende circuits gehad, namelijk het gedeeltelijke stratencircuit van Australië, de lange rechte stukken van Bahrein, het diverse circuit van Vietnam en natuurlijk het snelle en bochtige circuit van Zandvoort.

Gaat Mercedes het DAS-systeem gebruiken?

Dat is de grote vraag. Het Dual Axis Steering-systeem van het team uit Brackley bracht flink wat teweeg op de tweede testdag in Barcelona. Al snel kwam de vraag naar voren of het systeem waarmee het toespoor van de wielen veranderd kon worden wel legaal was. De FIA verduidelijkte dat het systeem legaal is in het ontwerp van de auto, maar het kan zijn dat het illegaal is om te gebruiken, aangezien je niets meer aan de setup de auto mag veranderen vanaf het begin van de kwalificatie. En meer of minder toespoor is wél een verandering. Nog even afwachten, dus.

Wat kan de roze Mercedes?

Het belooft de verrassing van het seizoen te worden: Racing Point. Bakken kritiek kregen ze over zich heen na de verschillende analyses waaruit bleek dat de RP20 verdacht veel leek op de kampioen van 2019: de W10 van Mercedes. Ergens is die kritiek terecht, maar het kan wel erg effectief zijn in de eerste paar races. We zien het bijna jaarlijks gebeuren bij Haas: de Ferrari van het jaar ervoor wordt gekopieerd, in Australië zijn ze het vierde team waarna het al snel bergafwaarts gaat als er doorontwikkeld moet worden. Een team dat hun evolutie van de auto door het jaar heen beter op orde heeft, is Red Bull.

Max Verstappen en Red Bull Racing

Voor het eerst in de Formule 1-carrière van Verstappen lijkt het erop dat hij een serieuze gooi kan doen naar het kampioenschap. Ook voor de Nederlander en het team van Red Bull Racing zullen de eerste paar races essentieel zijn. Andere jaren begon Red Bull duidelijk als derde team achter Ferrari en Mercedes en wisten ze gedurende het jaar nog goed door te ontwikkelen, zodat ze hier en daar een overwinning konden pakken. Om Mercedes de baas te zijn, moet er vanaf dag één een goede auto staan en die lijken ze te hebben gevonden.

TopGears voorspelling voor de GP van Australië 2020

01. Lewis Hamilton
02. Max Verstappen
03. Valtteri Bottas

Data en tijden van de GP van Australië 2020

Vrijdag 13 maart 2020
1e vrije training: 02.00 uur – 03.30 uur
2e vrije training: 06.00 uur – 07.30 uur

Zaterdag 14 maart 2020
3e vrije training: 04.00 uur – 05.00 uur
Kwalificatie: 07.00 uur – 08.00 uur

Zondag 15 maart 2020
Race: 06.10 uur – 08.10 uur

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)