Het is komend weekend weer tijd om je petje met nummer 33 uit de kast te halen, om deze vervolgens direct weer weg te leggen. Max Verstappen rijdt dit jaar namelijk met nummer 1 op zijn auto omdat hij vorig jaar net aan het meeste punten bij elkaar wist te sprokkelen en kampioen werd. Je hebt er wellicht iets over voorbij zien komen. Voor dit kersverse seizoen zijn er aantal nieuwe dingen waar je op moet letten. We zetten ze even voor je op een rijtje.

Nieuwe F1-auto’s, oude motoren

Als je ook maar een glimp van de auto’s van dit jaar zag, weet je dat dit een revolutie is in de F1-reglementen. De auto’s van voorgaande jaren genereerden downforce door luchtstromen óver de auto. Verschillende vleugels, vinnetjes en inlaten zorgden ervoor dat die luchtstroom downforce creëerde, waardoor de coureurs in snelle bochten niet naast de baan belandden.

Dit jaar komt die downforce voornamelijk van de onderkant van de auto. Tunnels onder de vloer van de auto zorgen voor een vacuüm. Daardoor zuigt de hele auto zich als het ware vast aan het asfalt, wat vervolgens weer de gewenste grip oplevert. Het effect hiervan is dat auto’s elkaar beter kunnen volgen en dichter achter elkaar door de bochten kunnen rijden. Ook zien ze er cleaner uit. Verwacht dus meer wiel-aan-wiel-gevechten dit jaar, in plaats inhaalacties op het rechte stuk met DRS. De auto’s hebben nog wel DRS, overigens, maar dat is waarschijnlijk minder effectief.

Coureurs

Zoals elk jaar zien we bekende gezichten in andere pakken. Trouwe teamspeler Bottas moet het veld ruimen bij Mercedes voor de jongere en snellere George Russell. Het is nog maar de vraag of George net zo makkelijk aan de kant gaat voor Hamilton. De voormalig F2-kampioen heeft een aantal jaar achteraan het veld met Williams gebungeld en dit is het moment dat hij zijn stempel op de sport moet drukken. Een ambitie die letterlijk en figuurlijk kan botsen met Hamilton.

Max Verstappen tekende onlangs een mega-contract bij Red Bull en zal ook dit jaar voor het team rijden waarmee hij vorig jaar de titel pakte. Sergio Pérez zal weer het andere stoeltje bij het team bezetten.

Wie is het snelst?

Zowel in Barcelona als in Bahrein vonden de afgelopen weken drie testdagen plaats, waarin de teams hun auto op de proef konden stellen. In de laatste testen in Bahrein was Verstappen het snelst, gevolgd door de Haas van Mick Schumacher. Mercedes klaagde ondertussen steen en been dat hun auto problemen had en ze ‘dit jaar niet mee zullen vechten voor overwinningen’.

Dat betekent echter nog niet dat we Max Verstappen al kampioen 2022 kunnen kronen, terwijl Mercedes achteraan zit te kniezen. Bovengenoemd scenario doet zich namelijk elk jaar voor. Vervolgens zien we Mercedes de competitie wegblazen en Haas op meerdere ronden gezet worden. Het is een potje blufpoker uit Duitsland.

Bij deze testen hebben de teams namelijk niet allemaal dezelfde hoeveelheid brandstof aan boord, waardoor sommige auto’s meer gewicht meezeulen en daardoor minder snel zijn in dat rondje. Ook worden andere regels zoals bandendruk niet nageleefd in de testen. Door deze verschillen kunnen goede auto’s alsnog een langzamere rondetijd rijden. In de kwalificatie aanstaande zaterdag, zullen alle teams in vergelijkbare omstandigheden rijden en gaan we echt zien wie dit jaar snel is en wie met moeite in de punten zal komen.

Data en tijden van de GP van Bahrein 2022

Vrijdag 18 maart 2022
1e vrije training: 13:00 uur – 14:00 uur
2e vrije training: 16:00 uur – 17:00 uur

Zaterdag 19 maart 2022
3e vrije training: 13:00 uur – 14:00 uur
Kwalificatie: 16:00 uur – 17:00 uur

Zondag 20 maart 2022
Race: 16:00 uur

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)