Onboard-beelden bij de Mercedes F1-auto van Lewis Hamilton laten iets heel bijzonders zien. Zodra de coureur op een bocht afkomt, duwt hij tegen het stuur en op dat moment lijken de voorwielen naar binnen te komen. Op het rechte stuk trekt hij aan het stuur, en neemt de spoorbreedte voorop weer toe, zo lijkt het tenminste in de video. Het ligt net even anders. Volgens F1-expert Mark Hughes gaat het hier om een verandering in toespoor, waardoor de wielen in de bochten meer grip hebben en op het rechte stuk minder wrijving.

Meer toespoor creëert volgens Hughes een kleine vertraging in het stuurgedrag waardoor de auto stabieler aanvoelt. De werking zie je in de video’s hieronder. De exacte werking zal binnenkort wel duidelijk worden. En het is de vraag hoe lang dit nieuwe foefje legaal blijft. In het verleden werden dit soort innovaties vaak snel verbannen door de FIA. We denken dan bijvoorbeeld aan meesturende achterwielen (1993) of een rempedaal alleen voor de achterkant (1998).

Trucje van Mercedes F1-auto in 2020

De wielen op de F1-auto van Mercedes

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)