
Wij zijn al een tijdje bekend met de Mercedes-AMG GT R. Het is een AMG GT met betere aerodynamica, meer vermogen en minder gewicht, plus wat aanpassingen aan het onderstel, natuurlijk. We zijn ook bekend met wat er gebeurt als Mercedes-AMG het dak van een AMG GT af hakt om zo de Roadster te maken. En nu weten we hoe het is als je die twee combineert.
Zie de Mercedes-AMG GT R Roadster als een AC Cobra uit de 21e eeuw. Of als een Dodge Viper (snik) met Duitse etiquette. En volgens Mercedes doen de prestaties niet onder voor die van zijn dichte broeder. En we durven te wedden dat ie ook niet – vanwege zijn open carrosserie – aanvoelt als een zwabber. Hij weegt overigens wél 120 kilo meer.
Dansen met de Mercedes-AMG GT R Roadster
Tot nu toe schuwde de roadster de sterkere versie van AMG’s V8, de splitters, de 46 millimeter bredere koets en de overdaad aan spoilers. De verleiding was uiteindelijk te moeilijk om te weerstaan. Als je een open AMG GT met een gigantische spoiler ziet, dan weet je dat je kijkt naar het ultieme topmodel van Mercedes.
De 4,0-liter biturbo V8 levert 585 pk met een koppel van 700 Nm. De topsnelheid van de Mercedes-AMG GT R Roadster komt zo op 317 km/u. De 0-100-tijd? Een schamele 3,6 seconden. Met achterwielaandrijving en instelbare tractiecontrole met negen standen is de GT R de ideale danspartner om de zijwaartse tango mee te leren.
Het draait allemaal om de aero
AMG verstopt actieve aerodynamica in de bodemplaat van de GT R Roadster. De actieve delen zakken maximaal 40 millimeter dichter naar de grond om bij 250 km/u 40 kilo extra downforce te genereren.
Mocht je een Mercedes-AMG GT R Roadster willen hebben, dan moet je snel zijn. Er worden er slechts 750 geproduceerd. De prijs is nog niet bekend, maar ter indicatie: de dichte versie kost in Nederland minimaal 240.000 euro.
Meer van TopGear


Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Duurste Mercedes van Nederland heeft geen voorruit

Bussink GT Speedlegend: AMG GT met halo

Mercedes-AMG GT R Black Series zonder camouflage

Mercedes-AMG GT R rolt 7x op de Nürburgring

G-Power Mercedes-AMG GT R krijgt 215 pk extra

Mercedes-AMG GT R (achteruit) vs Renault Twizy

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)
