
Gordon Murray, de ontwerper van de legendarische McLaren F1, werkt naar eigen zeggen aan de puurste en lichtste supercar ooit. Het is de spirituele opvolger van de McLaren F1 – bijna drie decennia later. Voor nu krijgt de auto van Gordon Murray Automotive (GMA) de codenaam T.50 mee.
Wat maakt de Gordon Murray T.50 bijzonder?
Wat is dat nu voor vraag? Álles is bijzonder aan de Gordon Murray T.50. De unieke koolstofvezel monocoque zorgt voor een totaalgewicht van slechts 980 kilo. Dat is lichter dan de Aston Martin Valkyrie! Combineer dat met een atmosferische V12 van Cosworth die 650 pk produceert, en je hebt een angstaanjagende combinatie.
12.100 toeren per minuut
Door de luchthapper op het dak groeit het vermogen van de 3,9-liter V12 op hoge snelheid naar 700 pk. De twaalfcilinder kan ongelofelijk veel toeren maken, tot wel 12.100 tpm. Schakelen doet de bestuurder met een handbak. Pure waanzin. Wel is er een modus waarbij de V12 kalmeert en de auto dagelijks te gebruiken moet zijn.
Volgens de Murray krijgt de T.50 de meest geavanceerde aerodynamica die ooit op een straatlegale auto werd gezien. Onder de auto zit een ventilator die de carrosserie richting de grond zuigt voor meer downforce. Dat betekent ook dat er geen noodzaak is om de auto met grote vleugels uit te rusten.
Net als in de McLaren F1 zit de bestuurder van de Gordon Murray T.50 in het midden. Aan weerskanten kunnen passagiers plaatsnemen. ‘We werken al achttien maanden stilletjes aan het ontwerp van de auto en we zijn al vergevorderd. We spreken al met potentiële klanten en er is veel interesse’, zegt Murray. Ze willen 100 exemplaren bouwen voor zo’n 2,25 miljoen euro per stuk – exclusief belastingen.
Geen recordpoging voor de T.50
‘Ik heb absoluut geen interesse om records na te jagen op het vlak van topsnelheid of acceleratie. Net als bij de F1 hebben we geen specifieke doelstellingen gezet. Onze focus is het leveren van de puurste, meest belonende rijervaring in een supercar ooit’, aldus Gordon Murray.
Meer van TopGear


Alle technische geheimen van de GMA T.50

GMA T.50 review: De beste rijdersauto ter wereld

Waarom de GMA T.50 onze Hypercar van het Jaar 2023 is

Als eerste rijden in de GMA T.50: Hoe rijdt de spirituele opvolger van de McLaren F1?

Meerijden op de twee bijrijdersstoelen van de GMA T.50

Wat doet die enorme ventilator achter op de GMA T.50 eigenlijk?

Alle technische geheimen van de GMA T.50

GMA T.50 review: De beste rijdersauto ter wereld

Waarom de GMA T.50 onze Hypercar van het Jaar 2023 is

Als eerste rijden in de GMA T.50: Hoe rijdt de spirituele opvolger van de McLaren F1?

Meerijden op de twee bijrijdersstoelen van de GMA T.50

De beste supercar van het moment wordt nog wat beter, dit is waarom

Zo bouwt Cosworth V12-motoren voor GMA T.50

Grootste fouten van de McLaren F1

Gordon Murray T.50 walkaround

Gordon Murray T.50 is de opvolger van de McLaren F1

GMA V12 vs Valkyrie V12

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Wie nog naar Frankrijk of Duitsland wil met de auto, kan nu heel eenvoudig geld besparen (en een boete voorkomen)

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mogelijk heb je tien jaar lang te veel betaald aan de RDW – zo krijg je je geld terug

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro
