
‘Iedereen die in deze auto heeft gereden, draait bij’, zegt Frank Schmidt over de onvermijdelijke kritiek die hij zal krijgen op zijn elektrische Porsche 912 met de bijnaam Blitz. Het is de nieuwste creatie van Schmidt Oss, officieus ook bekend als het Singer van de Lage Landen. Het scheelt ook dat het geen Porsche 911 is, maar de minder geliefde 912. Al zal dat voor de die-hard puristen niets uitmaken.
De viercilinder met 90 pk moest zijn plaatsje achter in de Porsche opgeven aan een elektromotor met 138 pk en 235 Nm van het merk Netgain. Het 54-kWh accupakket komt van Tesla en zorgt voor een elektrische actieradius van 250 kilometer. In vier uur tijd zijn de batterijen weer vol. Volgens Schmidt is dat genoeg voor de meeste dagelijkse ritten, waardoor deze klassieker een prima daily driver zou moeten zijn.
De elektrische Porsche 912 behoudt zijn transmissie en je moet nog altijd schakelen. ‘De wegligging is beter geworden door de gewichtsverdeling van het accupakket. En hij heeft 40 procent meer vermogen dan hij origineel had. Bij het stoplicht maak je de Blitz’, aldus Frank. Een bijkomend voordeel is de onbeperkte toegang tot milieuzones. ‘Ook de komende 52 jaar ben je met deze auto welkom in iedere stad’, zegt Frank over de auto van 52 jaar oud.
Elektrische Porsche 912
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)
