Het woord ‘unieker’ bestaat eigenlijk niet. Je bent uniek, of je bent het niet. Maar als één auto pleit voor het bestaansrecht van het woord, is het deze koolstofvezel Dodge Demon. Want in Nederland ben je met een Dodge Challenger Hellcat al vrij uniek. Met een Demon al helemaal. Maar met deze koolstofvezel Dodge Demon ben je nog unieker. Hij komt van het Amerikaanse bedrijf SpeedKore, dat zich specialiseert in het verbouwen van nieuwe en klassieke Amerikaanse musclecars.

Alles waar SpeedKore een schroevendraaier tussen kon krijgen om het eraf te plukken, vervingen ze door koolstofvezel. Zelfs de bumpers, het dak en de achterste plaatwerk zijn van het lichtgewicht spul. Ook de achterklep, die nog wat afstelling behoeft. De totale gewichtsbesparing is een welkome 90 kilo, wat van het oude gewicht van 1.940 kilo af gaat. In totaal bouwde SpeedKore vier koolstofvezel Dodge Demons.

De 6,2-liter supercharged V8 produceert nog steeds 851 pk en 1.044 Nm. De 0-100-tijd van minder dan 2,5 seconden zal niet veel slinken, maar op de dragstrip zou je best een beter resultaat kunnen boeken. Op een andere Demon bouwde SpeedKore twee turbo’s, waardoor het vermogen steeg naar 1.400 pk. Dit is de Demon op de twee eerste foto’s (die van de dealer zijn niet zo mooi). Deze doet nu een kwartmijl in 8,77 seconden, in plaats van 9,65 seconden.

De koolstofvezel Dodge Demon kost 169.996 dollar bij BJ Motors in Amerika, wat ongeveer 157.000 euro is. Dat klinkt als een heel normaal bedrag voor Nederlandse begrippen, maar het is ruim het dubbele van de Amerikaanse nieuwprijs van een Dodge Demon. Het grote nadeel is niet de prijs, maar de angst om de auto ergens te parkeren. Want koolstofvezel laat zich niet heel gemakkelijk repareren, en onderdelen zullen niet goedkoop zijn.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)