Angst inboezemen bij andere snelle auto’s deed deze Charger in zijn vorige leven, maar nu ook in het huidige. De SpeedKore Dodge Charger AWD begon zijn leven namelijk aan de goede kant van de wet, als politieauto. De Charger AWD (met vierwielaandrijving, dus) is in burgeroutfit relatief zeldzaam, maar in politie-uniform best goed te vinden. Plus, oude politieauto’s kosten in Amerika schrikbarend weinig en als je toch het grootste deel van de onderdelen vervangt of verstevigt, maakt het ook niet uit hoe zwaar het voorgaande leven was. De ideale basis voor een project als dit, dus.

De SpeedKore Dodge Charger AWD is besteld door dezelfde klant die vorig jaar de Speedcore Demon 4WD bestelde. Hij geeft de Charger aan zijn broer voor zijn 65ste verjaardag, omdat hij ‘meer een vierdeurs-man’ is. Dat zijn de leukere familiedagen om bij te wonen. In de Charger verwacht je een V8 met een volumineuze supercharger, maar SpeedKore koos een andere weg. Ze opteerden voor twee flinke turbo’s van het merk Precision. Ze hangen net achter de voorbumper. De V8 produceert nu 1.546 pk aan de krukas. Die vierwielaandrijving zit er dus niet voor niets.

Overigens zal het standaard vierwielaandrijvingssysteem niet heel gediend zijn van de overdaad aan vermogen. Daarom kreeg de SpeedKore Dodge Charger AWD een aangepaste aandrijflijn met een op maat gemaakte transmissie. Het vermogen gaat naar speciale Bogart Competition Series-wielen met straatlegale Mickey Thompson ET-banden. De bumpers, wielkastverbreders en de motorkap zijn van koolstofvezel. Omdat het lichter is, maar vooral omdat het er een stuk cooler uitziet.

Waarom uitlaten in de voor- en achterbumper

Auto’s met flinke turbo’s willen nog wel eens het teveel aan uitlaatgassen via een wastegate direct de atmosfeer in dumpen met zogenoemde screamerpipes, om zo de turbodruk te regelen. Dat is hier niet het geval. De bestuurder van de SpeedKore Dodge Charger AWD kan via een klep kiezen of de uitlaatgassen de conventionele route naar achteren nemen, of dat ze direct via de voorbumper de lucht in mogen. Dit is bijvoorbeeld een optie voor op het circuit. Het is nog even wachten op prestatiecijfers, zoals de tijd op de kwartmijlsprint.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)