
Het woord ‘unieker’ bestaat eigenlijk niet. Je bent uniek, of je bent het niet. Maar als één auto pleit voor het bestaansrecht van het woord, is het deze koolstofvezel Dodge Demon. Want in Nederland ben je met een Dodge Challenger Hellcat al vrij uniek. Met een Demon al helemaal. Maar met deze koolstofvezel Dodge Demon ben je nog unieker. Hij komt van het Amerikaanse bedrijf SpeedKore, dat zich specialiseert in het verbouwen van nieuwe en klassieke Amerikaanse musclecars.
Alles waar SpeedKore een schroevendraaier tussen kon krijgen om het eraf te plukken, vervingen ze door koolstofvezel. Zelfs de bumpers, het dak en de achterste plaatwerk zijn van het lichtgewicht spul. Ook de achterklep, die nog wat afstelling behoeft. De totale gewichtsbesparing is een welkome 90 kilo, wat van het oude gewicht van 1.940 kilo af gaat. In totaal bouwde SpeedKore vier koolstofvezel Dodge Demons.
De 6,2-liter supercharged V8 produceert nog steeds 851 pk en 1.044 Nm. De 0-100-tijd van minder dan 2,5 seconden zal niet veel slinken, maar op de dragstrip zou je best een beter resultaat kunnen boeken. Op een andere Demon bouwde SpeedKore twee turbo’s, waardoor het vermogen steeg naar 1.400 pk. Dit is de Demon op de twee eerste foto’s (die van de dealer zijn niet zo mooi). Deze doet nu een kwartmijl in 8,77 seconden, in plaats van 9,65 seconden.
De koolstofvezel Dodge Demon kost 169.996 dollar bij BJ Motors in Amerika, wat ongeveer 157.000 euro is. Dat klinkt als een heel normaal bedrag voor Nederlandse begrippen, maar het is ruim het dubbele van de Amerikaanse nieuwprijs van een Dodge Demon. Het grote nadeel is niet de prijs, maar de angst om de auto ergens te parkeren. Want koolstofvezel laat zich niet heel gemakkelijk repareren, en onderdelen zullen niet goedkoop zijn.
Meer van TopGear


De stokoude Dodge Challenger Black Ghost neemt het op tegen de Ford Mustang Dark Horse

VIDEO: Een ode aan de uitstervende Amerikaanse V8-motor

Hennessey lanceert nieuwe divisie met een Dodge SRT Demon met ruim 1.700 pk

Dealer wil belachelijk bedrag voor auto, maar één detail maakt het veel grappiger

V8 uit de laatste Dodge Challenger (1.000+ pk) is even duur als een Volkswagen Polo

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Elektrische cabrio met 462 pk is verrassend betaalbaar

Het moederbedrijf van Citroën en Alfa Romeo werkt aan nieuwe V8-motoren

Zes-in-lijn motor moet de V8 gaan vervangen, maar gaat dat lukken?

Vaarwel, Dodge Challenger: een eerbetoon aan een V8-musclecar

Robert Downey Jr. rijdt een BMW 3.0 CS

SpeedKore Dodge Charger AWD: biturbo en 1.546 pk

De snelste Dodge Demon ter wereld is volledig CF

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

Auto laten draaien voor de airco? Bij deze merken mag je dat nooit zomaar doen

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’
