
Het gebeurt niet vaak dat een nieuw automerk de markt probeert te betreden. Het laatste écht nieuwe merk dat naar Nederland kwam (we tellen DS, Cupra en Abarth eventjes niet mee), was waarschijnlijk Tesla. Drie nieuwkomers willen nu een deel van de EV-taart opsmikkelen. MG kwam weer tot leven, het Chinese Aiways bracht ons de U5 en tot slot is er de Amerikaans/Chinese Seres 3.
Aardig om te weten is dat Aiways dit jaar al ruim 400 auto’s op Nederlands kenteken zette. Seres blijft tot nu toe hangen op ongeveer 20 auto’s – voor zover we dat kunnen zien, want de kentekengegevens zijn nogal een zooitje. MG timmert lekker aan de weg met bijna 3.500 verkochte exemplaren. Aiways is nu klaar voor de introductie van een tweede model in Nederland, dit keer een SUV met, jawel, een coupé-achtige daklijn.
Voor nu moeten we het doen met drie foto’s van een gele Aiways U6. Technische details over de SUV geeft het merk nog niet vrij. Het nieuwe model staat op hetzelfde platform als de eerder geïntroduceerde U5. We durven daarom wel te gokken op 204 pk, 310 Nm en ongeveer 400 kilometer bereik op één volle accu van 63 kWh. Later dit jaar moet de U6 naar Nederland en Europa komen. Prijzen zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


Aiways U5: 1e rij-indruk

Autoverkopen november 2020 in Nederland

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Merk dat niet gelooft in achterruiten, heeft een nogal gênant probleem

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Is deze betaalbare Chinese crossover beter met een benzinemotor? (review)

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Laat die Oeigoeren-moordenaars hun rommel lekker daar houden. Het ziet er niet uit, de kwaliteit is belabberd (nog slechter dan Tesla) en de enige reden waarom het goedkoop is, is dat de Chinese overheid er megasubsidies op geeft.