
Zeker, de Insignia is er ook nog, maar dit is toch wel de stationwagen van Opel die je op het moment wilt. Gewoon, omdat ie helemaal nieuw is. Je kijkt naar de nieuwe Opel Astra Sports Tourer. Hij deelt – net als de Astra hatchback – techniek met Citroën en Peugeot, omdat ze allemaal onder de vlag van Stellantis opereren.
Afmetingen Opel Astra Sports Tourer
De Opel Astra stationwagen 4,642 meter lang en 1,860 meter breed. De hoogte is net geen 1,5 meter. Opvallend is de toegenomen wielbasis. Ten opzichte van de bestaande Astra hatchback groeide de wielbasis met 57 millimeter. Dit alles zorgt voor een bagageruimte van 608 liter. Niemand achterin? Klap dan de bank plat voor een vlakke laadvloer en 1.634 liter bagageruimte. Bij de hybride versies is dit 548 en 1.574 liter vanwege de batterij.
De niet-hybrides kunnen besteld worden met iets dat Opel Intelli-Space noemt. Dit is een verstelbare laadvloer die met één hand gemakkelijk in een hogere of lagere positie gezet kan worden. Of onder een hoek van 45 graden. Ook handig van dit systeem is dat de EHBO- en bandenreparatiekit ook gepakt kan worden als de bagageruimte vol staat met koffers en andere spullen. Zo hoef je op de vluchtstrook niet de hele vakantie-inboedel langs de weg te zetten voor een pleister.
Twee schermen en ergonomische stoelen
Het dashboard is verder gelijk aan dat van de hatch. Dus twee 10-inch schermen die in elkaar overlopen en nog wel fysieke verwarmingsknoppen. Uiteraard zijn Apple CarPlay en Android Auto aanwezig. Bovendien kun je weer kiezen voor Opels AGR-gecertificeerde voorstoelen die heel ergonomisch zouden zijn.
De motoren en de prijs
De Opel Astra Sports Tourer komt met dezelfde verstandige motoren als de hatchback. De benzine- en dieseluitvoeringen produceren tussen de 110 en 130 pk en de plug-in hybride gaat naar de 180 pk. De PHEV komt altijd met een automaat; voor de andere motoriseringen is de automaat een optie. De prijzen van de hatchback beginnen bij de 26.699 euro, dus zoek de prijs van de Sports Tourer iets ten noorden daarvan.
Meer van TopGear


Is zo’n zwaar onderschatte Opel Astra OPC na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit zijn de 7 tofste coupés uit de tijd dat Opel nog leuke auto’s maakte

VIDEO: Opel-rijder blaast motor op en zorgt voor lokale mistbanken op de Nürburgring

Lijkt de Opel Astra GSe van nu een beetje op de Astra GSi van vroeger?

Opel Astra Electric: Hoe rijdt de eerste elektrische Astra?

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De ‘laatste echte Opel ooit’ kun je ergens op de wereld gewoon nog nieuw kopen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Ford Explorer vs Opel Grandland: welke elektrische crossover moet je kiezen? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)
