
De volgende generatie van de Porsche 718-sportwagen, de Boxster en Cayman dus, zal volledig elektrisch zijn. Dat heeft Porsche’s CEO Oliver Blume bevestigd. Een exact jaar wordt niet gegeven, maar hij zei: ‘Tegen het midden van het decennium willen we onze 718-sportwagen met middenmotor exclusief in een volledig elektrische vorm aanbieden.'” Dit wordt dus de derde volledig elektrische Porsche, na de Taycan en de aanstaande Macan EV.
Het lijkt een slimme beslissing; van de Taycan zijn vorig jaar meer dan 40.000 exemplaren verkocht. Blume zei dat de 718 een echte sportwagen zal zijn, ook in elektrische vorm. ‘Hij zal de typische afmetingen van een roadster hebben. Onze EV’s zullen altijd 100 procent Porsche zijn, in plaats van alleen gericht te zijn op EV-concurrenten. Toen we de Taycan maakten, was onze benchmark de 911.’
Het Mission R wees al de weg voor de nieuwe 718. Porsche doet zelden concepten die geen diepere betekenis hebben. De Mission R is een racer die niet in productie zal gaan (voorlopig), met een 900-volt batterij en twee elektromotoren. De twee elektromotoren betekenen meteen ook dat de accu’s snel kunnen bijladen tijdens het remmen. Handig tijdens het racen. De nieuwe 718 zal waarschijnlijk worden geleverd met de keuze uit achterwiel- of vierwielaandrijving.
De Porsche 911 wordt hybride
Blume zegt daarbij dat de nieuwe elektrische 718-reeks nog steeds in Stuttgart van de fabrieksband zal rollen, op dezelfde productielijn als de 911. De twee zullen ook onderdelen delen, waarschijnlijk ophangingsdelen. Dit betekent dus niet dat de 911 volledig elektrisch wordt. Het is waar dat er een hybride 911 aan zit te komen, maar Blume meent dat dit een van de best presterende van alle 911’s zal zijn. Het zou ook raar zijn als hij anders zou beweren.
Porsche maakt winst op elektrische auto’s
Andere bedrijven hebben moeite om geld te verdienen aan EV’s vanwege de batterijkosten, vertelt Lutz Meschke, de financiële baas van Porsche. Porsche pakt momenteel 10 procent marge op de Taycan. Binnen twee of drie jaar wil Porsche de marge verhogen naar 15 procent, waarmee de winst op EV’s gelijk zal staan aan die op benzineauto’s.
Maar zelfs na 2030 zullen er nog steeds 911’s met benzinemotoren zijn. Om dit te verwezenlijken, zet het merk in op synthetische brandstoffen (of eFuels). Volgens Porsche beschermt deze kunstmatige brandstof ‘de ziel van het merk’.
Meer van TopGear


Een sportwagen kopen is financieel gewoon een verstandige keuze, dit is waarom

Porsche stopt met de 718 Cayman en Boxster in Europa, maar er is ook goed nieuws

Kan de oude Porsche Cayman de nieuwe Porsche 718 GT4 RS een beetje bijhouden?

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Porsche 718 Spyder RS review: Een geslaagd einde van een tijdperk?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld
