
Het hing al een tijdje in de lucht, maar nu wordt het bevestigd: Audi gaat in 2026 motoren leveren aan het Sauber F1-team. Eerder dit jaar maakte Alfa Romeo bekend dat ze het Zwitserse F1-team zouden verlaten. Dit maakt de weg vrij voor de intreding voor het Duitse merk. Tot 2026 blijven de motoren komen van Ferrari met het Alfa Romeo-label.
Al eerder maakte Audi Formula Sport-baas, Adam Baker, bekend wat de doelstelling van Audi in de F1 is. Met de deelname van Audi in de F1 nemen we dus afscheid van Alfa Romeo, een F1-merk met nogal een verleden. Toen de officiële F1-jaartelling begon, domineerde Alfa Romeo de autosport. Met de prachtige Alfetta’s pakte Alfa Romeo de eerste twee F1-wereldkampioenschappen met Farina en Fangio.
Audi in de F1
Ook Audi heeft een F1-verleden. Voordat er gesproken werd van een officieel wereldkampioenschap, reden de coureurs als Bernd Rosenmeyer en Tazio Nuvolari met een Auto Union. Dat merk werd opgezet door vier Duitse autofabrikanten: DKW, Horch, Wanderer en Audi. Het ontwerp van de auto kwam van ene Ferdinand Porsche.
Dat is overigens al eventjes geleden. In 1936 won Rosenmeyer drie van de vier races die meetelden voor het kampioenschap. Nu, bijna 100 jaar later, is Audi terug. We kijken erg uit naar de kleurstelling waarmee de ontwerpers op de proppen komen.


De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Goed reactievermogen van politieagent bij achtervolging (180+) voorkomt een hoop ellende

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Audi wijst teambaas nu al de deur en haalt voormalig Ferrari-baas Mattia Binotto binnen

Ondanks alle commotie bevestigt Audi dat ze 100 procent voor de F1 gaan

Sauber C44: Dit is de F1-auto van Bottas en Zhou in 2024

Waarom het oude F1-team van Alfa Romeo per land een andere naam kan krijgen

Zo heet het F1-team van Audi de komende twee jaar (nu Alfa Romeo weg is)

Alfa Romeo C43: Dit is de F1-auto van Bottas en Zhou voor 2023

Gaan F1-auto’s straks verkeerd om starten op Circuit Zandvoort?

Audi wijst teambaas nu al de deur en haalt voormalig Ferrari-baas Mattia Binotto binnen

‘Grootste automerk ter wereld wil terug de F1 in’ (en niet met het team dat je zou verwachten)

It’s a-me, Max: Verstappen wil graag bananenschillen gooien naar tegenstanders

FIA onthult de officiële F1-auto voor 2026: actieve aero, duurzaam en meer power

Zo maakt de F1 het onaantrekkelijk voor teams om vrouwen aan te nemen

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Kan de ‘benzine van de toekomst’ ervoor zorgen dat de V8 of V10 terugkomt in de F1?

Dit is de auto van de zaak van Max Verstappen, de nieuwe Red Bull RB21

Formule 1 kijken kost je 17 euro per maand en dan krijg je nog reclame ook

Robert Doornbos denkt dat dit team het kampioenschap gaat winnen in 2025 (en het is niet Red Bull)

Schelden is nu verboden in de Formule 1, drie keer raden wie nu de F1 catering gaat doen (en nee geen grap)
