
Nieuws uit Ingolstadt: volgend jaar wordt er een elektrische Audi RS 6 e-tron onthuld. Designbaas Marc Lichte vertelt aan TopGear dat de sedan een grotere spoorbreedte en forsere wielen zal hebben dan de aanstaande A6 e-tron. Beide auto’s komen op het nieuwe PPE-platform van de VW Groep te staan. De A6 e-tron krijgt een 100-kWh accu, een actieradius van 700 kilometer en zal in zijn snelste uitvoering in minder dan vier seconden van 0 naar 100 gaan.
Maar de RS 6, dat is een ander verhaal. Bij de preview van Audi’s Activesphere in München bevestigde Lichte dat de RS 6 ‘een ander soort performance’ krijgt. Dat betekent ‘meer’, denken we, en waarschijnlijk ‘veel meer’.
‘Audi-managers werden gek toen ze de RS 6 e-tron zagen’
Iets duidelijker was Lichte over het uiterlijk van de Audi RS 6 e-tron. ‘Ik zou jullie graag de A6 e-tron, de Q6 e-tron en alle toekomstige RS-versies laten zien… Ik ben gek op die dingen’, zei hij. ‘Ik liet ze aan 1.000 van onze managers zien in Berlijn, en die werden helemaal gek toen ze de foto’s en de modellen op het podium zagen.’ Daar hadden we bij willen zijn.
‘Ik zal uitleggen waarom’, vervolgt Lichte. ‘RS draait om de combinatie tussen performance en functionaliteit. Ik hou van de RS 6 omdat ik er fietsen en ski’s en zoveel andere dingen mee kan vervoeren. Daar hou ik van. En voor mij zit het ‘m in hoe hij op z’n wielen staat, de grote spoorbreedte. Als je denkt aan Audi’s concurrentie: brengen die nu dit soort brede performance-EV’s op de markt? Ik zou zeggen van niet. Maar wij, bij Audi…’ grijnst hij. ‘Ik weet zeker dat jullie onze RS EV’s op prijs zullen stellen.’
Breder en heftiger
Lichte vertelt dat de conceptcar van de A6 e-tron (op de foto hierboven), uit april 2021 alweer, ‘erg concreet’ was en ’90 procent’ van de productieauto liet zien. ‘Maar die heeft de smallere carrosserie’, benadrukt hij. ‘Toch was het al een erg aantrekkelijke auto. Breed ogend en erg sportief. Maar [de RS 6 e-tron] zal zeker een andere carrosserie krijgen, dus met een andere spoorbreedte en wielen met een andere diameter.’ Nog breder dus, met nog grotere wielen. En jij dacht dat Audi’s er nu al agressief uitzagen.
‘Een collega vroeg me wat op dit moment mijn favoriete model is’, zegt Lichte. ‘De e-tron GT, zei ik, en de RS 6 waar ik nu in rijd. Maar in de toekomst zal het de RS 6 e-tron zijn.’
De benzine-RS 6 wordt ook de moeite waard
En de RS 6 met verbrandingsmotor dan? Benzine is nog niet dood, immers, en de aankomende RS 6 niet-e-tron wordt een van de uitsmijters van het genre. ‘Ik beloof dat zowel de EV als de benzineauto indrukwekkend zullen zijn’, zegt Lichte. ‘Zeker de ICE RS-modellen van de laatst generatie, die worden, bwoah… mind-blowing.’ Hebben de managers voor die auto’s ook zo hard gejuicht? ‘Eerlijk gezegd: ja. Je zult verrast zijn.’
Meer van TopGear


De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Goed reactievermogen van politieagent bij achtervolging (180+) voorkomt een hoop ellende

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Deze Audi RS 6 werd geveild door de overheid, en staat nu bij een bekend (of berucht?) adresje

Koopje? Zo kun jij met een leuke korting de Audi RS 6 GT kopen

Audi gaat zelf aan de tuning en komt met de dikste RS 6 tot nu toe

Dit is jouw kans om (voor weinig?) een Audi RS 6 te kopen met een bijzondere afkomst

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Mogelijk heb je tien jaar lang te veel betaald aan de RDW – zo krijg je je geld terug

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)
