
De eerste A310 werd gebouwd in 1971 en had een 1,6-liter viercilinder motor die maar 127 pk produceerde. Daarna kwam er zelfs nog een goedkopere SX-versie met 95 pk. Intussen was de kleinere A110 lichter en sterker dan de A310. In 1976 moest er wat veranderen. Daarvoor werd ontwerper Robert Opron ingeschakeld. Hij restylede de A310 en de auto kreeg een 2,6-liter V6 met 150 pk. Dat ging al wat beter, maar toch kwamen er geen opvolgers van de Alpine A310. Tot nu.
De baas van de Renault-groep, Luca de Meo, deelt ambitieuze plannen tijdens een vergadering voor investeerders. Tegen 2030 moet Alpine 8 miljard euro winst hebben gedraaid. Zeven nieuwe modellen moeten het geld binnenbrengen. Eén van die nieuwe auto’s is de herboren Alpine A310. Helaas zijn de details de A310 schaars, maar we denken dat ie wel meer dan 150 pk zal hebben – en géén V6.
Alpine is druk bezig met een elektrisch platform met de naam APP. Hier komt de Alpina A310 ook op te staan, maar ook de crossover genaamd GT X-Over, de hot hatch A290B en dus deze sportcoupé. Laurent Rossi, de baas van Alpine, is ervan overtuigd dat deze modellen zullen slagen bij de belangrijkste markten – Europa en Japan – en nieuwe markten zal aanboren, bijvoorbeeld in Azië en de Verenigde Staten. Daar zijn de nieuwe modellen vanaf 2027 te koop.
De zeven toekomstige modellen van Alpine

Eén reactie op “Alpine brengt de A310 terug als elektrische sportcoupé”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Ik heb de A310 altijd als één van de mooiste coupés van zijn tijd beschouwd. Ondanks een gebrek aan power, hoorde de sierlijke A310 thuis in het rijtje van Porsche 911, Fiat Dino, Alfa Romeo GTV, MGB GT, Ford Mustang, Chevrolet Camaro…