‘Take ZR1 to the next level’, luidde de opgave voor de Corvette-engineers. Het lijkt erop dat ze hem meteen een universum verder hebben geholpen. Want dit is niet alleen de krachtigste Corvette ooit gebouwd, het is de auto met de krachtigste productie-V8 die ooit uit Amerika is komen rollen. Sorry Dodge Challenger Demon – de nieuwe Chevrolet Corvette ZR1 geeft je klop. De King of the Hill is terug.

De motor heet LT7 en is in essentie de 5,5-liter LT6 V8 met vlakke krukas en bovenliggende nokkenassen die je ook in de Corvette Z06 vindt, maar dan met meer dan een paar aanpassingen. Twee turbo’s bijvoorbeeld – elk 76 millimeter in doorsnee – maar ook nieuwe koppen met grotere verbrandingskamers, geoptimaliseerde kleppentiming en een nieuw inlaatsysteem. Dit alles is goed voor een vermogen van 1.078 pk en een koppel van 1.123 Nm. Als je het snel zegt, sla je er iets minder steil van achterover.

1.078 pk op de achterwielen

De rode lijn ligt bij de ZR1 iets lager dan bij de Z06 – op 8.000 in plaats van 8.800 tpm – maar het topvermogen wordt al geleverd bij 7.000 tpm. En ja, het gaat alleen naar de achterwielen; Koenigsegg-achtige praktijken… Tussen de motor en wielen ligt nog steeds een (flink versterkte) achttraps DCT-automaat. De topsnelheid is 346 km/u en de kwartmijltijd ligt volgens Chevrolet onder de 10 seconden. Bij een rondje Nürburgring wordt op meerdere plaatsen 320 km/u aangetikt.

Maar dit is een ZR1, dus het gaat zeker niet alleen om rechte stukken. Bij die topsnelheid levert hij ‘meer dan 544 kilo’ aan downforce als je het ZTK-aeropakket bestelt (zoals op de gele auto op de foto’s). Je krijgt dan een enorme achtervleugel, een Gurney-lip, een nogal Europees-illegaal ogende voorspoiler en de nodige aanpassingen aan de onderzijde. Plus stijvere veren en Michelin Pilot Sport Cup 2 R-banden op je 20- en 21-inch wielen.

De Chevrolet Corvette ZR1 heeft een split window

Remmen zou ie ook goed moeten doen: de koolstofkeramische remmen van 400 millimeter vóór en 390 millimeter achter zijn de grootste die ooit in de fabriek op een Corvette zijn geschroefd. Om te illustreren hoe goed ze werken, noemt Chevrolet een vreemde waarde: de ZR1 gaat van 129 naar 322 naar 129 km/u (80 naar 200 naar 80 mph) in 24,5 seconden. Wat 22 procent sneller is dan de C7 ZR1 en 53 procent sneller dan de C6 ZR1. Gewoon even voor je beeldvorming. Een 0-naar-96-tijd (0 naar 60 mph) wordt niet opgegeven; mogelijk ligt deze iets hoger dan de 2,5 seconden van de elektra-geassisteerde, vierwielaangedreven Corvette E-Ray.

Meer bijzonderheden? De split window is terug: de achterruit in twee delen, die we voor het eerst en (tot nu toe) het laatst zagen op de C2 Sting Ray van 1963. De frunk heeft plaatsgemaakt voor een verzameling koelelementen. Hij is er ook als cabrio (de blauwe auto op de foto’s). Uiteraard is er veel koolstofvezel – in het dak bijvoorbeeld, en optioneel kun je wielen krijgen die van het spul zijn gemaakt. Ook is er een drukmetertje dat zorgt dat je niet vergeet dat je in de eerste turbo-Corvette zit die Chevrolet ooit heeft gemaakt.

Prijs van de Chevrolet Corvette ZR1

De prijs van de krachtigste Corvette ooit is op dit moment nog niet bekend. De 765 pk sterke Z06 begint bij 112.700 dollar, dus zoek het daar een aardig stukje boven. Wel weten we dat de ZR1 in 2025 bij Amerikaanse dealers verschijnt. Of hij ook (officieel) in Europa zal worden gevoerd, laat zich nog raden.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)