Het is een cliché dat je vaker gaat horen, maar dit is wel écht het einde van een tijdperk. Deze Challenger Demon 170 is de laatste van de ‘Last Call’-lijn van de Dodge. Hierna zullen er geen Challengers meer met benzinemotoren komen, maar gelukkig kiest het merk wel voor een passend afscheid. De Dodge Challenger Demon 170 is de sterkste musclecar die ooit uit de fabriek kwam rollen.
De 6,2-liter Hemi V8-motor produceert met E85-benzine een overdonderende 1.039 pk en 1.281 Nm. Tank je liever E10? Dan haalt de motor 912 pk en 1.098 Nm koppel. Voor ritjes naar de Aldi is dat ook wel genoeg. Daarmee is een sprintje van 0 naar 96 km/u (60 mijlen) in 1,66 seconden gedaan op een dragstrip. Op de straat ga je dat niet zomaar redden. Bij het optrekken kun je 2G ervaren.
De Dodge Challenger SRT Demon 170 op de kwartmijl
Belangrijk voor de Amerikanen: de laatste Challenger is ook de snelste musclecar van Dodge op de kwartmijl. Voor het eerst weet een standaard Dodge de kwartmijl af te leggen in minder dan negen seconden. Daarmee is hij sneller op die afstand dan zo’n beetje alles dat je kent – van de Tesla Model S Plaid tot de Bugatti Chiron Super Sport.
Er zit op de Hemi V8-motor een 3,0-liter supercharger die van de Hellephant-kratmotor komt. De injectoren kunnen nu 621 liter per uur in de cilinders spuiten. Daar krijgt je spaardouchekop een minderwaardigheidscomplex van. Het vermogen gaat trouwens naar de achterwielen via een automatische transmissie met acht versnellingen.
De prijs van de laatste Challenger
Dodge bouwt de Challenger SRT Demon 170 alleen voor de Verenigde Staten en Canada. De VS krijgt 3.000 stuks en 300 gaan er naar de noorderburen. Iedereen die er een koopt, krijgt een gepersonaliseerde set met glaasjes en een karaf bij. De prijs die de klanten betalen is tenminste 96.666 dollar, ongeveer 90.000 euro. Ergens in de herfst moeten de leveringen beginnen.
En ja, hij mag dus gewoon de straat op. Wil je hem bij een officieel evenement gebruiken van de dragracebond NHRA? Dan moet je een rolkooi en een parachute monteren. Volgens de spelregels is deze auto te snel om neer te zetten op de dragstrip zonder deze aanpassingen. Je moet zelf een rolkooi laten monteren, maar de rest van de spullen heeft Dodge voor je in de aanbieding.
Reacties