De Volkswagen Golf GTI geldt een beetje als de evergreen in zijn klasse. Het is precies de juiste combinatie tussen gewicht, vermogen, prestaties, ruimte en uitrusting. Althans, dat moet wel, want je ziet ze overal rijden. Ook heeft Volkswagen nauwelijks echt iets aan het recept aangepast. Ietsje meer vermogen hier, ietsje grotere velgen daar. Dat soort werk. Wat ook als een paal boven water staat: de Golf GTI is nooit écht goedkoop geweest, tenzij je gaat leasen.

Volkswagen Nederland heeft de prijs van de vernieuwde Golf GTI bekendgemaakt en we kunnen je zeggen: dat is nog steeds het geval. Ze willen namelijk 61.990 euro ervoor hebben. Nu moet je dat absoluut niet omrekenen naar guldens (Hfl. 136.619) natuurlijk, maar ook in vergelijking met de prijs van de Golf 5 GTI (31.995 euro) is het een stevig bedrag. Dan hebben we het nog niet over de Pon 60 Edition, die je voor slechts 28 mille kon scoren in 2008.

17-inch velgen zijn de standaard

Wat krijg je dan anno 2024 voor dat enorme bedrag? Nou, een hele hoop. De 2.0 TSI viercilinder is in dit geval goed voor 265 pk en 400 Nm. Flinke waarden voor een voorwielaandrijver die garant staan voor flinke prestaties: van 0-100 km/u sprinten is in 5,9 seconden alweer achter de rug, de topsnelheid is begrensd (op 250 km/u uiteraard). Daar kunnen we niet op aanmerken.

We gaan de Golf GTI absoluut niet kaal noemen, maar 17 inch standaard monteren op een sportief model is anno 2024 wel érg karig. De gave wielen op de persplaten zijn de ‘Queenstown’-velgen en moeten refereren aan de wielen van de Golf 5 GTI. Prijs: 1.490 euro. Ook die leuke rode kleur (Kings Red) is een optie (van 890 euro).

Prijs Golf GTI echt zo hoog?

Dan rest nu de vraag: is de Golf GTI echt duur? Als we de inflatie meerekenen is het antwoord een volmondig ja. Die 31.990 euro in 2005 zou tegenwoordig 48.340 euro zijn. Dus het is meer dan alleen inflatie. Als we kijken naar de concurrentie, kunnen we concluderen dat we blij mogen zijn dat VW überhaupt met een dergelijke hete hatchback op de proppen komt.

De Ford Focus ST-X is er (tijdelijk) vanaf 62.495 euro, maar heeft meer vermogen en een rijkere standaarduitrusting. Verder zijn er geen concurrenten. De Hyundai i30N, Renault Mégane R.S. en Opel Astra OPC worden helaas niet meer gebouwd.

Reacties

  • Bart1996 heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

    Heerlijk artikel Jan Willem!

    Reageer
  • Koos heeft op 1 augustus 2024 geschreven:

    Ik kocht in 2006 een nieuwe GTI met handbak voor 32.000. Geweldige tijd mee gehad. Regelmatig boven de 200km/pu mee gereden. 160.000 km zonder problemen. Ben blij dat ik toen die aankoop heb gedaan, zou het nu niet meer kunnen betalen.

    Reageer
  • Nuance heeft op 1 augustus 2024 geschreven:

    Dus de GTI is inclusief inflatie, in tegenstelling tot wat de subtitel suggereert, niet 2x zo duur maar 13k duurder geworden. Alleen heeft die GTI van 2024 meer pk’s dan de R32 van toen. En die R32 was toen al, voor inflatie, 13k duurder dan de GTI. Het is dus maar net hoe je het bekijkt.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)