Het is nog heel erg lastig om geld te verdienen als automerk. Toch zijn er elk jaar weer een paar avonturiers die het gaan proberen. Voorheen waren dat supercarbouwers die in een schuur een briljante auto hadden gebouwd die op papier sneller en exclusiever waren dan een Ferrari. Sinds het succes van Tesla zijn de EV-startups bijna niet op één hand te tellen. Uit de Verenigde Staten konden we naast Tesla ook Fisker, Lucid en Rivian verwelkomen, bijvoorbeeld.

Tot nu toe gaat het niet al te best met de Tesla-uitdagers. Fisker is inmiddels al kopje onder gegaan. Lucid heeft anderhalf miljard euro aan staatsgeld nodig om überhaupt te kunnen overleven. Dan blijft Rivian over en het nieuws is niet louter positief. Net als bij de andere merken ligt het niet direct aan de auto’s. Sterker nog, over het algemeen zijn alle auto’s van bovengenoemde producten goed ontvangen. Het probleem is vooral dat ze geen geld genereren.

Rivian maakt 30.000 euro verlies per auto

Integendeel, het geld vliegt eruit. Het afgelopen kwartaal verloor men bij Rivian al 1,46 miljard dollar, aldus Automotive News Europe. De situatie is nog niet zo zwaarmoedig als bij Lucid. Ten eerste verkocht Rivian nog best wat auto’s: zo’n 23.600 stuks. Het laatste kwartaal ging wat minder (9.162 stuks) omdat ze de fabriek een tijdje hebben gesloten. Zo kon Rivian de assemblagelijn verbeteren. Dat mocht ook wel, want het afgelopen halfjaar verloor Riviandus bijna 30.000 euro per auto.

Rivian verlies
Rivian bevindt zich nu nog in woelige wateren.

Het is de bedoeling dat Rivian nu sneller, efficiënter en dus goedkoper kan produceren. Volgens RJ Scaringe (de CEO van het bedrijf) hebben ze de kosten met 20% kunnen verlagen om de R1T en R1S te maken. Er zijn nog twee hoopvolle ontwikkelingen. Ten eerste is men druk bezig met de Rivian R2, een kleiner model dat in grotere aantallen verkocht moet gaan worden. De R2 moet een beetje gaan doen wat de Model 3 en Model Y voor Tesla doen: veel geld in het laatje brengen.

Een andere gunstige ontwikkeling is dat Volkswagen 1 miljard dollar heeft gestoken in het bedrijf en nog eens 4 miljard dollar klaar heeft liggen. Uiteraard is voor VW het doel om er zelf ook beter van te worden. Die gaan samenwerken op het gebied van software en EV-platformen voor de volgende modelgeneratie. Het is de bedoeling dat Rivian dit jaar nog 57.000 auto’s gaat bouwen.

Reacties

  • EC Dubost heeft op 9 augustus 2024 geschreven:

    Na dit artikel gelezen te hebben zie ik weer een boel geld verdampen.

    • Dave heeft op 9 augustus 2024 geschreven:

      Er verdampt niets.
      Er zijn veel partijen die geld verdienen aan de auto’s van Rivian, denk aan toeleveranciers en dealers.
      Alleen Rivian zelf (nog) niet. Ze hopen er op om lang genoeg te overleven om uiteindelijk toch veel geld te gaan verdienen.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)