De hot hatch is de ideale auto. Een C-segment hatchback is lekker compact, doch ruim en volwassen genoeg voor alle ritten. Het hete aspect wordt gedomineerd door de motor, straffer en chassis en sportievere aankleding. Uiteraard is de Volkswagen Golf GTI een voor de hand liggende keuze. Al 48 jaar is het een maatstaf in zijn klasse. We zeggen bewust ‘een’, want is afhankelijk van je eisenpakket.

Wat zijn betrouwbare Golf GTI-alternatieven?

Stel je, je hebt zo’n 10-15 mille te spenderen. Met dat budget kun je een keurige Golf 6 GTI scoren. Dat is echter niet de meest betrouwbare generatie. Vaak is hetgeen dat kapot kan gaan ook meteen heel erg duur. Denk aan distributiekettingen, falende turbo’s, schraapveer-issues en problemen met de DSG-transmissie. Dus wat als het een beetje betrouwbaar moet zijn? Daarom zetten we nu vier interessante en betrouwbare Golf GTI-alternatieven op een rij.

Mitsubishi Lancer Sportback Ralliart

De negende generatie van de Mitsubishi Lancer was best een knappe auto. Voor het eerst eigenlijk, daarvoor waren het muurbloempjes. De Lancer Sportback moest appelleren aan de smaak van de Europese koper. Het was een hatchback, maar dan met een zeer horizontaal aflopende daklijn. De techniek was briljant, want eigenlijk is deze Golf GTI-concurrent gewoon een terug-getunede Lancer Evo X.

Golf GTI concurrent 1: Mitsubishi Lancer Sportback Ralliart zwart zijkant

De motor is dezelfde 4B11T, maar dan met een iets kleinere turbo, maar alsnog goed voor 240 pk. Je kon  kiezen uit een handgeschakelde zesbak of een automaat met dubbele koppeling. In Nederland is de Ralliart nooit geleverd, maar in de rest van Europa wel. Af en toe komt er eentje voorbij op de nationale verkoopsites. Qua prijzen gaat het alle kanten op. Betaal zeker niet te veel, dan kun je beter voor een echte Evo gaan.

Subaru Impreza WRX

Het was een enorme schok toen Subaru overstapte van een sedan, naar een hatchback. De eerlijkheid gebied te zeggen dat het concept erg oud werd. De Subaru Impreza was smal, iel, goedkoop gebouwd. De sportversies waren geweldig, maar niemand kocht voor zijn plezier een standaard Impreza. In 2008 verscheen de Impreza WRX hatchback. Er was ook een sedan, maar die werd in Nederland niet geleverd.

Subaru Impreza WRX rood zijkant voor

Nog altijd heeft dit model een 2,5-liter viercilinder boxer onder de kap, zoals het hoort. Natuurlijk, je hebt liever de WRX STI, maar die zijn aanzienlijk duurder. De gewone WRX heeft minder vermogen (230 pk in totaal) en een zesbak. Daarmee is het een perfect Golf GTI-alternatief. Vierwielaandrijving was uiteraard standaard. In Nederland is deze auto ook verkocht. Helaas niet in de grote getalen van de Impreza GT Turbo. Nette exemplaren beginnen net iets boven de 10 mille.

Mazda 3 MPS

Geen getemde rallyspecial, maar gewoon een competente hete hatchback. Mazda had de ontwikkelingskosten voor de Mazda 6 MPS al gemaakt en besloot deze simpelweg uit te smeren over meer modellen. De Mazda CX-7 kreeg deze motor ook, evenals de Mazda 3 MPS. Dat was een explosief pakket: een 2,3-liter turbo met 260 pk en 380 Nm. Deze power werd via een handgeschakelde zesbak en sperdifferentieel op de voorwielen afgevuurd.

Golf GTI Concurrent 3: Mazda 3 MPS rood zijkant

De Mazda 3 mist wat verfijning, maar dat maakt ‘m juist zo leuk. Je bent nog echt met die enorm dikke motor in de weer. Iets te weinig gas en hij valt dood, iets te veel gas en je hebt wielspin tot en met. Met een hybride turbo, downpipe en paar eenvoudige modificaties is 380-400 pk mogelijk. Voor de betrouwbaarheid is het het verstandigst om ‘m standaard te laten natuurlijk. Prijzen variëren nogal, maar de staat geeft de doorslag. Het is weliswaar een relatief betrouwbare auto, maar zeker de pre-faceliftmodellen kunnen flink roesten.

Honda Civic Type-R

Uiteraard mag de Honda Civic Type-R niet ontbreken als je op zoek bent naar een betrouwbaar Golf GTI-alternatief. Deze generatie Honda Civic is niet de meest briljante. Het ontwerp is afkomstig van een fan van The Jetsons. Het grootste probleem is dat het eigenlijk een Honda Jazz is qua platform, dus met een veel eenvoudigere wielophanging. De motor komt serieus vermogen te kort in dit gezelschap, 201 pk is het maximaal haalbare.

Honda Civic Type-R rood zijkant

Toch is een VTEC-motor anno 2024 waanzinnig leuk en een verademing ten opzichte van de bekende turbomotoren die nu gemeengoed zijn. Dat gekke uiterlijk oogt overigens nog niet eens zo heel erg verouderd. Het interieur overigens wel, maar die dikke Recaro-sportkuipen maken veel goed. Ze zijn geleverd in Nederland en komen zo af en toe voorbij voor om en nabij de de 12.500 euro.

Reacties

  • Komusopredactie heeft op 18 augustus 2024 geschreven:

    Toch vreemd dat 2/4 geen hatchback is en de Astra OPC niet genoemd wordt

    Reageer
  • Natarw heeft op 18 augustus 2024 geschreven:

    Eh, get your facts straight?
    Van de Mk6 GTI kun je inderdaad wel het ea. over zeggen (spanrol debacle), maar van de gebruikte natte koppeling DSG6 valt niets over te klagen. Dat is van hetzelfde type dat ook in de 2.0TDI’s te vinden is. Mits je wel aan de 60.000 servicebeurt houdt, onverwoestbaar. (Zelfs met 550nm koppel van een flink getunde TDI)
    De lichtgewicht droog koppel DSG7 is een ander verhaal, maar die zaten alleen in de late bijtelling hokken, en zeker niet in de GTI.

    Reageer
  • Björn heeft op 18 augustus 2024 geschreven:

    Hier in België vind je voor minder dan 15.000€ nog verschillende handgeschakelde MK7 GTI’s.

    • Autocreatie heeft op 19 augustus 2024 geschreven:

      Dat zou ik ook doen; mooie 7 gti pakken!

      Reageer
    Reageer
  • Henk heeft op 18 augustus 2024 geschreven:

    Ik vond deze generatie van de Civic juist wel een hele sterke. Veel ruimer dan al zijn concurrenten dankzij die speciale achterbank en plaatsing van de benzinetank, een fantastische wegligging en fijne motoren. Volgens mij waren alle journalisten het er destijds over eens dat het een zeer goede auto was, die met zijn bijzondere uiterlijk niet iedereens smaak zou zijn. Nu schrijft Jan Willem precies het tegenovergestelde.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear