Je zou denken dat de Porsche 911 GT3 RS de meest extreme 911 is en dat klopt ook. Dat wil niet zeggen dat er geen ruimte was voor verbetering, dat bewijst deze 911 GT3 RS met Manthey-kit. Manthey is een bedrijf uit Duitsland dat al jarenlang actief in de racerij en als tuner. Het bedrijf deed dermate goede zaken dat het door Porsche is ingelijfd. Dit heeft als voordeel dat je bij de Porsche-dealer terechtkunt voor de upgrades.
En het zijn niet zomaar onderdelen. Manthey heeft een complete kit ontwikkeld voor de 911 GT3 RS. We kunnen ons niemand herinneren die zei ‘ja, de GT3 RS kan wel wat meer aerodynamische upgrades gebruiken, maar dat is precies wat er gebeurd is. Omdat Manthey zich voornamelijk op de racerij en circuitgebruik, zijn de onderdelen daar ook voor geoptimaliseerd.
Wat biedt de Manthey-kit op de 911 GT3 RS?
Het begint met een koolstofvezel bodykit. Zo is de frontspoilerlip een stuk groter, om te zorgen voor meer neerwaartse druk aan de voorzijde. Het zorgt ervoor dat de GT3 RS van Manthey nog gewilliger instuurt dan de standaarduitvoering. Aan de bovenkant zien we ook een hoop extra koolstofvezel. Zo zijn er verticale strips aan op het dak, die nog het meest doen denken aan het kapsel van Lambik van Suske & Wiske.
Ze zorgen ervoor dat de warme lucht uit de radiator niet in de motor terechtkomt. Daarachter gaat het er heftiger aan toe, de complete achteruit is vervangen door een plaat van carbon, die 25 procent lichter dan het al niet al te zware materiaal dat Porsche zelf gebruikt. Dan is er de sharkfin (haaienvin), die is niet bedoeld voor de beroemde soep, maar voor extra stabiliteit. Het werkt voor de Porsche 963 Le Mans-racer, dus waarom niet voor de 911 GT3 RS?
Levert het ook meer downforce op?
Ook de achtervleugel is een stuk heftiger dan normaal, met grotere endplates. Als deze maatregelen zorgen voor een neerwaartse druk van 1.000 kilo bij 285 km/u. Het onderstel is hier standaard niet op berekend, dus heeft de 911 GT3 met Manthey-kit nieuwe semi-actieve veren die stijver zijn dan standaard. De adaptieve dempers passen ze zich aan de gekozen rijmodus (normaal, sportief en track, geen Eco-modus hier).
Lees ook: De nieuwe Porsche 911 GT3 R is lief voor de coureur, en daardoor sneller
Ook de remmen zijn aangepast. Er zijn nu staalomvlochten remleidingen die fading moeten voorkomen. Als je de keramische schijven hebt besteld (en dat heb je, want dat doe je als je een GT3 RS koopt) krijg je nóg betere remblokken die zijn voorbereid op heftig circuitgebruik. Daarnaast heeft de 911 GT3 RS met Manthey-kit Aerodiscs voor de achterwielen, Manthey-instaplijsten en diverse badges. Prijzen zijn niet bekend, maar reken op 100.000 euro boven op je GT3 RS, die zo’n 350.000 euro kost.
Reacties