
Abarth kwam in mei met een aangename verrassing. Na een eindeloze stroom van variaties op de opgepepte 500, kwam het merk ineens met de Abarth 1000 SP. Het is een open sportauto die uit zijn voegen barst van race-erfgoed. Iedereen dacht toen dat het een eenmalig projectje was om de ingenieurs en de marketingafdeling bezig te houden, maar blijkbaar zijn er nu serieuze plannen om de auto (heel beperkt) in productie te nemen.
Even in het kort. SP staat voor Sport Prototipo, wat Italiaans is voor sportprototype. Het design leunt stevig op dat van de onmogelijk slanke 1000 SP uit de jaren zestig, die je ook op de foto’s ziet. De nieuwe SP is eigenlijk een omgebouwde Alfa Romeo 4C. In het midden ligt dan ook de viercilinder turbomotor met 240 pk. Het is lastig voor te stellen als je naar het formaat kijkt, maar de nieuwe zou aerodynamischer zijn dan de oude.
Prijs Abarth 1000 SP
Het Engelse Auto Italia Magazine meldt dat Abarth vijf exemplaren gaat bouwen van de Abarth 1000 SP. Dat zou Head of FCA Heritage Robert Giolito gezegd hebben in een interview. Omgerekend zou de nieuwe sportauto van Abarth zo’n 200.000 euro moeten kosten. En eigenlijk valt dat best nog wel mee, als je kijkt wat andere zeldzaamheden uit Italië zoal moeten kosten. Dit is overigens de laatste kans die je hebt om iets 4C-achtigs te kopen, want de 4C is al tijden uit productie.
Wat zegt dit over Abarth onder Stellantis?
FCA, het moederbedrijf van Abarth, ging niet al te lang samen met PSA om samen Stellantis te vormen. Met een nieuw management is er altijd een kans dat er gesneden wordt in de portfolio. Zeker een nichemerk als Abarth kan al snel de Sjaak zijn. Gelukkig meldde het grote bedrijf in juli dat er wel degelijk een toekomst is voor Abarth, maar wel een elektrische. De Abarth 1000 SP is dus geen voorproefje van een nieuwe richting van het kleine merk, maar een kleine uitspatting. In 2024 gaat ook Abarth over op elektriciteit.
Eén reactie op “Abarth 1000 SP gaat in productie”
Laat een antwoord achter aan Jacobus Visser Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze Abarth 1300 OT is stiekem een Alfa Romeo 4C

Alfa Romeo herstart de productie van de 4C voor drie bijzondere exemplaren

Pogea Racing 4C Zeus: Alfa 4C met 115 pk extra

De snelste Alfa Romeo’s van dit moment

Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001 te koop

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

Driften met een elektrische voorwielaandrijver is gewoon mogelijk

Is zo’n gave Fiat 124 Spider na acht jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze geliefde hot hatch was 16 jaar in productie, maar nu is het eindelijk voorbij

Deze Giannini Spettacolo is een opgefokte Abarth 595 met 250 pk en vleugeldeuren

Deze Abarth 1300 OT is stiekem een Alfa Romeo 4C

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Als grote liefhebber van Abarth (Ben eigenaar van de Scuderia:La Fortuna, Belgico) is dit een geweldig project, Abarth doe zo voorts…………helaas ontbreken mij de nodige centjes !