De Mercedes EQS 450+ komt volgens de opgegeven specificaties 731 kilometer ver op één lading. Dat is niet alleen verder dan veel benzineauto’s, het is de grootste elektrische actieradius van het moment. Maar hoe zit dat in de praktijk? Tijd voor een kleine roadtrip van van Edinburgh naar Buckingham Palace in Londen. Nu kunnen we wel een beetje valsspelen door alle systemen uit te zetten, maar de massagestoelen zijn te comfortabel om uit te schakelen. We testen de actieradius van de Mercedes EQS 450+ dus onder realistische omstandigheden: met een normale route en de verbruikers ingeschakeld.

Geen zin om de hele video te kijken? Vooruit, dan hier de spoiler. Met nog 40 kilometer te gaan, moesten we helaas een laadpaal opzoeken. De boordcomputer schoot volledig in de stress omdat er nog maar 2 procent batterij en net geen 13 kilometer actieradius over was. Uiteindelijk haalden we 595 kilometer zonder daarbij echt op het verbruik te letten. De EQS vond dichtbij een laadpaal en zonder stress konden we de laatste kilometertjes bijladen. Zoals bijna elke EV (en eigenlijk de meeste brandstofauto’s ook) haalt de EQS het opgegeven verbruik niet, maar net geen 600 kilometer blijft een nette score.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)