Alfa Romeo heeft met de 8C Competizione zo’n beetje elke autoshow bezocht. Eind vorig jaar werden de eerste exemplaren eindelijk uitgeleverd. Het lijkt erop alsof de fabrikant met de cabrioletversie, oftewel de 8C Spider, eenzelfde kunstje gaat vertonen. Want men weet nog niet precies wanneer de auto de fabriekspoorten zal verlaten.
 
Helaas, helaas voor de gelukkigen van de eerste lichting 8C. De Spider wordt net als de coupéversie in een beperkte oplage van 500 stuks gebouwd. En diegenen die in eerste instantie net buiten de boot zijn gevallen, komen nu wel in aanmerking voor de dakloze versie. Tja, dan zou ik me toch even achter de oren krabben, want zo’n Spider scoort natuurlijk meer punten op de imagoladder. Jammer voor Prins Bernhard jr. en Jan des Bouvrie. Zij zijn namelijk één van de tien Nederlanders die het moeten doen met de coupévariant.
 
De technische gegevens zijn vergelijkbaar met de Competizione. De Spider beschikt dus ook over een 4,7-liter V8-krachtbron afkomstig uit de schappen van Ferrari. Een vermogen van 450 pk, achterwielaandrijving en de Cambiocorsa-versnellingsbak van Maserati maken het plaatje compleet. Je weet wel: die flipperbak.
 
Het dak verwijderen betekent in de regel extra verstevigingen aanbrengen in de carrosserie, dat het leeggewicht negatief beïnvloedt. De prestaties van de Spider zullen daarom iets achterblijven bij de coupéversie. Prijzen zijn nog niet bekend en eigenlijk niet eens interessant. We durven gerust te stellen dat alle Spiders voor ons land al lang en breed zijn vergeven.

Reacties