‘Als iets de moeite waard is om te doen, is hetzelfde ook de moeite waard om te overdrijven’, lazen we pas op een willekeurig Instagram-account. Toen leerden we dat gluten toch niet slecht waren. En toen weer wel. Maar waarschijnlijk niet. Dus waarom zou je jezelf beperkten tot één Audi RS 4? Regel ze direct allemaal.

Audi RS2 Avant

In deze foto zie je alle generaties Audi RS 4, inclusief de eerste generatie. Ook al luisterde hij toen nog naar de naam RS2 Avant. De Audi RS2 Avant kwam in 1992. De 2,2-liter vijfcilinder produceert 315 pk. De 0-100-tijd van 5,4 seconden was in 1992 serieus indrukwekkend, net als de topsnelheid van 262 km/u. Porsche deed de remmen en de wielen. Een goed exemplaar kost je nu minimaal 50.000 euro. En dat wordt alleen maar meer. Kijk wel even over de grens.

Audi RS 4 (B5) 1999

Toen kwam de eerste RS 4-gelabelde, eh, RS 4. In 1999 werkte Audi samen met Cosworth om de 2,7-liter 380 pk uit te laten persen. In slechts 4,9 seconden zit de auto op 100 km/u. Audi moest de productie verdubbelen om gelijke tred te houden met de vraag. Trek ook zeker minimaal 30.000 euro uit voor een leuk exemplaar. Ook hier moet je in Duitsland kijken.

Audi RS 4 (B7) 2005

Mooie tijden. Hier besloot Audi een 4,2-liter V8 in de Audi RS 4 te lepelen. Kon toen gewoon nog. Met 420 pk schoot de RS in 4,8 seconden naar 100 km/u. Ook zwaar geliefd onder mensen die niet per se binnen de grenzen van de wet arbeiden. Zoek het voor dit model ook maar richting de 30.000 euro, maar dan gewoon in Nederland.

Audi RS 4 (B8) 2012

Dezelfde 4,2-liter V8, maar dan met 450 pk. In 4,7 seconden ziet ie op de 100 km/u. De prijzen beginnen bij 50.000 euro, maar liever spaar je even door tot 60.000 euro. Dan kun je er wat langer mee vooruit.

Audi RS 4 (B9) 2017

De nieuwste generatie Audi RS 4. Ook met 450 pk, maar dan uit een V6. In 4,1 seconden sprint hij naar de 100 km/u, met dank aan zijn 600 Nm. Je hebt ‘m al vanaf 120.015 euro.

Wat kosten alle generaties bij elkaar?

Alles bij elkaar kost het minimaal 280.015 euro. Dat is dus nét iets meer dan de Audi R8 V10 Plus (270.000 euro). En dan is het ineens geen gekke deal. Met wat geluk wordt de afschrijving van je gloednieuwe RS 4 gecompenseerd door de stijgende prijzen van de oude modellen. Goed, je wilt een stel opties op je nieuwe Audi RS 4 en reken er wat transportkosten bij, dus pak maar een ruimte 300.000 tot 320.000 euro voor alle generaties Audi RS 4 bij elkaar.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear