
Ken je dat spelletje waarbij je drie auto’s moet bedenken waarmee je het voor de rest van je leven zult moeten doen? Nou, hier is een serieuze kandidaat: de nieuwe Alpina B5, gebaseerd op de gefacelifte BMW 5-serie. Of meer specifiek: op de toch al bloedsnelle M550i.
De vorige B5 had een… acceptabele 608 pk. Maar door aan de ECU te knutselen en de koeling te verbeteren, haalt Alpina nu 621 pk en 800 Nm uit de 4,4-liter biturbo V8. Het xDrive-systeem en de achttraps automaat zorgen mede voor een 0-100-tijd van 3,4 seconden. De topsnelheid is een ronduit bizarre 330 km/u. De Touring-versie – die je nóg liever wilt, geef maar toe – is maar iets ’trager’: 3,6 seconden en 323 km/u.
Andere aanpassingen aan de Alpina B5
Alpina updatet het onderstel met hun eigen straffere veren en adaptieve dempers. De actieve rolstabilisatie en vierwielbesturing werden getweakt en achter de 20-inch Alpina-velgen huizen enorme remmen. Nog grotere stoppers en een mechanisch sperdifferentieel behoren tot de opties.
Extra gaaf in onze ogen: de Alpina B5 is nog steeds een rasechte sleeper. De voorbumper kreeg grotere (functionele) koelopeningen, maar verder is dit met afstand de meest subtiele manier om 320+ km/u te gaan. Laat de strepen en Alpina-badges weg, en je zou zo denken dat je met een 520d met M Sport-pakket van doen hebt. Binnenin vind je het standaard 5-serie-interieur, maar dan met extra hoogwaardig leer ertegenaan gesmeten.
Dieselversie: de Alpina D5S
Voor wie actieradius belangrijker vindt dan performance: Alpina heeft uiteraard ook de dieselversie opgefrist. De D5S, eveneens als sedan of Touring beschikbaar, is nagenoeg hetzelfde als de B5 – op de motor na dan. De tri-turbo mild-hybride 3.0 zescilinder levert 407 pk, doet 0-100 in 4,4 seconden en bereikt 286 km/u (Touring: 4,6 seconden en 283 km/u).
Dacht je dat je net je ultieme superlimousine had gevonden, komt die Alpina B5 je weer aan het twijfelen brengen…
Meer van TopGear


De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

BMW Alpina B5 GT Touring review: Hoe rijdt de laatste in zijn soort ooit?

De Alpina B5 GT is de krachtigste auto van het merk ooit

De 10 snelste stationwagens ter wereld

Alpina B5 vs Audi RS 6 vs Mercedes-AMG E 63 S

Deze Alpina B5 BiTurbo Touring is je vakantiebeuker

Alpina B5 Touring troeft Porsche en Mercedes af

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De overheid verkoopt een ‘Alpina B6’ voor een prikkie (maar er is een addertje)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Vrijwel elke auto kan getuned worden (in de jaren 60 had je al een Ford die 2000 pk had en in minder 2 sec van 0-100 ging) , maar als de rijeigenschappen van de auto niet zo goed zijn (zoals b.v. bij de meeste Audi’s het geval is) dan wordt het een gevaar op de weg. Alpina zorgt er voor dat ook de rest van de auto aangepast wordt om er veilig mee te kunnen rijden.
Dat kan mijn a 6 TFSI 6 cily ook, … naar een flinke tuning
Naar? 🤣🤣