
Ken je dat spelletje waarbij je drie auto’s moet bedenken waarmee je het voor de rest van je leven zult moeten doen? Nou, hier is een serieuze kandidaat: de nieuwe Alpina B5, gebaseerd op de gefacelifte BMW 5-serie. Of meer specifiek: op de toch al bloedsnelle M550i.
De vorige B5 had een… acceptabele 608 pk. Maar door aan de ECU te knutselen en de koeling te verbeteren, haalt Alpina nu 621 pk en 800 Nm uit de 4,4-liter biturbo V8. Het xDrive-systeem en de achttraps automaat zorgen mede voor een 0-100-tijd van 3,4 seconden. De topsnelheid is een ronduit bizarre 330 km/u. De Touring-versie – die je nóg liever wilt, geef maar toe – is maar iets ’trager’: 3,6 seconden en 323 km/u.
Andere aanpassingen aan de Alpina B5
Alpina updatet het onderstel met hun eigen straffere veren en adaptieve dempers. De actieve rolstabilisatie en vierwielbesturing werden getweakt en achter de 20-inch Alpina-velgen huizen enorme remmen. Nog grotere stoppers en een mechanisch sperdifferentieel behoren tot de opties.
Extra gaaf in onze ogen: de Alpina B5 is nog steeds een rasechte sleeper. De voorbumper kreeg grotere (functionele) koelopeningen, maar verder is dit met afstand de meest subtiele manier om 320+ km/u te gaan. Laat de strepen en Alpina-badges weg, en je zou zo denken dat je met een 520d met M Sport-pakket van doen hebt. Binnenin vind je het standaard 5-serie-interieur, maar dan met extra hoogwaardig leer ertegenaan gesmeten.
Dieselversie: de Alpina D5S
Voor wie actieradius belangrijker vindt dan performance: Alpina heeft uiteraard ook de dieselversie opgefrist. De D5S, eveneens als sedan of Touring beschikbaar, is nagenoeg hetzelfde als de B5 – op de motor na dan. De tri-turbo mild-hybride 3.0 zescilinder levert 407 pk, doet 0-100 in 4,4 seconden en bereikt 286 km/u (Touring: 4,6 seconden en 283 km/u).
Dacht je dat je net je ultieme superlimousine had gevonden, komt die Alpina B5 je weer aan het twijfelen brengen…
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

BMW Alpina B5 GT Touring review: Hoe rijdt de laatste in zijn soort ooit?

De Alpina B5 GT is de krachtigste auto van het merk ooit

De 10 snelste stationwagens ter wereld

Alpina B5 vs Audi RS 6 vs Mercedes-AMG E 63 S

Deze Alpina B5 BiTurbo Touring is je vakantiebeuker

Alpina B5 Touring troeft Porsche en Mercedes af

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De overheid verkoopt een ‘Alpina B6’ voor een prikkie (maar er is een addertje)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Alpina-oprichter Burkard Bovensiepen is op 87-jarige leeftijd overleden

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze actie van Greenpeace zorgt er voor dat jij formeel geen 130 meer mag rijden

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Even opletten: als jouw banden dit kenmerk hebben, zijn ze over twee weken verboden in België

Vrijwel elke auto kan getuned worden (in de jaren 60 had je al een Ford die 2000 pk had en in minder 2 sec van 0-100 ging) , maar als de rijeigenschappen van de auto niet zo goed zijn (zoals b.v. bij de meeste Audi’s het geval is) dan wordt het een gevaar op de weg. Alpina zorgt er voor dat ook de rest van de auto aangepast wordt om er veilig mee te kunnen rijden.
Dat kan mijn a 6 TFSI 6 cily ook, … naar een flinke tuning
Naar? 🤣🤣