
Ken je dat spelletje waarbij je drie auto’s moet bedenken waarmee je het voor de rest van je leven zult moeten doen? Nou, hier is een serieuze kandidaat: de nieuwe Alpina B5, gebaseerd op de gefacelifte BMW 5-serie. Of meer specifiek: op de toch al bloedsnelle M550i.
De vorige B5 had een… acceptabele 608 pk. Maar door aan de ECU te knutselen en de koeling te verbeteren, haalt Alpina nu 621 pk en 800 Nm uit de 4,4-liter biturbo V8. Het xDrive-systeem en de achttraps automaat zorgen mede voor een 0-100-tijd van 3,4 seconden. De topsnelheid is een ronduit bizarre 330 km/u. De Touring-versie – die je nóg liever wilt, geef maar toe – is maar iets ’trager’: 3,6 seconden en 323 km/u.
Andere aanpassingen aan de Alpina B5
Alpina updatet het onderstel met hun eigen straffere veren en adaptieve dempers. De actieve rolstabilisatie en vierwielbesturing werden getweakt en achter de 20-inch Alpina-velgen huizen enorme remmen. Nog grotere stoppers en een mechanisch sperdifferentieel behoren tot de opties.
Extra gaaf in onze ogen: de Alpina B5 is nog steeds een rasechte sleeper. De voorbumper kreeg grotere (functionele) koelopeningen, maar verder is dit met afstand de meest subtiele manier om 320+ km/u te gaan. Laat de strepen en Alpina-badges weg, en je zou zo denken dat je met een 520d met M Sport-pakket van doen hebt. Binnenin vind je het standaard 5-serie-interieur, maar dan met extra hoogwaardig leer ertegenaan gesmeten.
Dieselversie: de Alpina D5S
Voor wie actieradius belangrijker vindt dan performance: Alpina heeft uiteraard ook de dieselversie opgefrist. De D5S, eveneens als sedan of Touring beschikbaar, is nagenoeg hetzelfde als de B5 – op de motor na dan. De tri-turbo mild-hybride 3.0 zescilinder levert 407 pk, doet 0-100 in 4,4 seconden en bereikt 286 km/u (Touring: 4,6 seconden en 283 km/u).
Dacht je dat je net je ultieme superlimousine had gevonden, komt die Alpina B5 je weer aan het twijfelen brengen…
Meer van TopGear


De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

BMW Alpina B5 GT Touring review: Hoe rijdt de laatste in zijn soort ooit?

De Alpina B5 GT is de krachtigste auto van het merk ooit

De 10 snelste stationwagens ter wereld

Alpina B5 vs Audi RS 6 vs Mercedes-AMG E 63 S

Deze Alpina B5 BiTurbo Touring is je vakantiebeuker

Alpina B5 Touring troeft Porsche en Mercedes af

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De overheid verkoopt een ‘Alpina B6’ voor een prikkie (maar er is een addertje)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Wie nog naar Frankrijk of Duitsland wil met de auto, kan nu heel eenvoudig geld besparen (en een boete voorkomen)

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mogelijk heb je tien jaar lang te veel betaald aan de RDW – zo krijg je je geld terug

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Vrijwel elke auto kan getuned worden (in de jaren 60 had je al een Ford die 2000 pk had en in minder 2 sec van 0-100 ging) , maar als de rijeigenschappen van de auto niet zo goed zijn (zoals b.v. bij de meeste Audi’s het geval is) dan wordt het een gevaar op de weg. Alpina zorgt er voor dat ook de rest van de auto aangepast wordt om er veilig mee te kunnen rijden.
Dat kan mijn a 6 TFSI 6 cily ook, … naar een flinke tuning
Naar? 🤣🤣