
Een lengte van 5,2 meter, een gewicht van 2.110 kilo en een 0-naar-100-tijd van 3,6 seconden. Aanschouw de Alpina B7 – de snelste BMW 7-serie ooit gebouwd. Dat mogen we zeggen omdat Alpina officieel een merk is, en geen tuner. Hij is 0,1 seconde sneller dan de BMW M760Li van het merk zelf. Van 0 naar 200 doet de Alpina B7 een luttele 11,9 seconden. De topsnelheid? 330 km/u.
Het moet een surrealistische ervaring zijn om achterin de stilte en luxe van de Alpina B7 (met lange wielbasis!) 330 km/u over de Duitse Autobahn te zweven. Porsches zijn langzamer dan deze auto. De relatief compacte Mercedes-AMG C 63 S is langzamer dan deze enorme sedan. Zelfs een Audi RS 6 Performance moet het onderspit delven. De Alpina B7 is een gestileerde middelvinger naar alle concurrenten.
Hoe flikt de Alpina B7 dat?
BMW koos zelf een V12 voor hun opper-7-serie. Alpina houdt het simpeler en kiest de motor van de 750i: een V8-benzinemotor. Hoe de Alpina B7 de motor met vier cilinders minder net zo vernietigend maakt? De twee turbo’s van de 4,4-liter V8 worden verbouwd zodat ze een meer lucht naar binnen stuwen. De software van de transmissie en de achtcilinder zelf werd eveneens aangepast.
Een totaalvermogen van 608 pk en 800 Nm koppel en het gebrek aan een snelheidsbegrenzer zorgt voor de – bijna letterlijk – ongelofelijke prestaties. En Alpina stopt nooit bij de motor. Hardwarematig behoefde het onderstel niet veel aanpassingen – de luchtvering laat zich uitstekend herprogrammeren voor een strakkere wegligging. Het interieur zal er ongetwijfeld goed uitzien.
Het uiterlijk van de Alpina B7
Alpina is wat karig met foto’s – met deze twee moet je het voorlopig even doen. Wat je al ziet, is een aangepaste koets met Alpina-specifiek bumperwerk dat nét genoeg sportiviteit toevoegt. Je kunt nog altijd niet om de enorme neusgaten heen, maar de rest ziet er toch weer bijzonder chic uit. Precies de reden waarom je voor de Alpina B7 wilt gaan, en niet voor een BMW M760Li.
Meer van TopGear


Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

92% van de EV-rijders gaan niet meer terug naar benzine, en het is niet vanwege het klimaat

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Kooptip: Alpina B7 in de kleur Chestnut Bronze

Alpina B7 in mintgroen is extreem fris

Deze Alpina B7 is alleen voor Canada

Topsnelheid Alpina B7 ligt een stuk hoger

Alpina B7 in Java Green is geen subtiele sloper

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De overheid verkoopt een ‘Alpina B6’ voor een prikkie (maar er is een addertje)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

Jan begrijpt niet goed waar het om gaat. Droom jij maar lekker over een Prius
Men mag momenteel in de meeste landen niet harder dan 130 km/u, i.p.v. 330 km/u van genoemde BMW B7, beetje overbodig denk ik. Hoe zuiniger en toch snel genoeg lijkt me veel beter.
Jij gaat vast op je fietsje naar je werk…, of niet Jan en t werk is vast bij je om de hoek…:D
4 cilinder minder zelfs 😉