
Een lengte van 5,2 meter, een gewicht van 2.110 kilo en een 0-naar-100-tijd van 3,6 seconden. Aanschouw de Alpina B7 – de snelste BMW 7-serie ooit gebouwd. Dat mogen we zeggen omdat Alpina officieel een merk is, en geen tuner. Hij is 0,1 seconde sneller dan de BMW M760Li van het merk zelf. Van 0 naar 200 doet de Alpina B7 een luttele 11,9 seconden. De topsnelheid? 330 km/u.
Het moet een surrealistische ervaring zijn om achterin de stilte en luxe van de Alpina B7 (met lange wielbasis!) 330 km/u over de Duitse Autobahn te zweven. Porsches zijn langzamer dan deze auto. De relatief compacte Mercedes-AMG C 63 S is langzamer dan deze enorme sedan. Zelfs een Audi RS 6 Performance moet het onderspit delven. De Alpina B7 is een gestileerde middelvinger naar alle concurrenten.
Hoe flikt de Alpina B7 dat?
BMW koos zelf een V12 voor hun opper-7-serie. Alpina houdt het simpeler en kiest de motor van de 750i: een V8-benzinemotor. Hoe de Alpina B7 de motor met vier cilinders minder net zo vernietigend maakt? De twee turbo’s van de 4,4-liter V8 worden verbouwd zodat ze een meer lucht naar binnen stuwen. De software van de transmissie en de achtcilinder zelf werd eveneens aangepast.
Een totaalvermogen van 608 pk en 800 Nm koppel en het gebrek aan een snelheidsbegrenzer zorgt voor de – bijna letterlijk – ongelofelijke prestaties. En Alpina stopt nooit bij de motor. Hardwarematig behoefde het onderstel niet veel aanpassingen – de luchtvering laat zich uitstekend herprogrammeren voor een strakkere wegligging. Het interieur zal er ongetwijfeld goed uitzien.
Het uiterlijk van de Alpina B7
Alpina is wat karig met foto’s – met deze twee moet je het voorlopig even doen. Wat je al ziet, is een aangepaste koets met Alpina-specifiek bumperwerk dat nét genoeg sportiviteit toevoegt. Je kunt nog altijd niet om de enorme neusgaten heen, maar de rest ziet er toch weer bijzonder chic uit. Precies de reden waarom je voor de Alpina B7 wilt gaan, en niet voor een BMW M760Li.
Meer van TopGear


Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Kooptip: Alpina B7 in de kleur Chestnut Bronze

Alpina B7 in mintgroen is extreem fris

Deze Alpina B7 is alleen voor Canada

Topsnelheid Alpina B7 ligt een stuk hoger

Alpina B7 in Java Green is geen subtiele sloper

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De overheid verkoopt een ‘Alpina B6’ voor een prikkie (maar er is een addertje)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’

Vakantiegangers opgelet: In deze Europese landen pakt de politie je auto af bij te hard rijden

Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer, maar kosten tussen de 2.500 en 10.000 euro

Jan begrijpt niet goed waar het om gaat. Droom jij maar lekker over een Prius
Men mag momenteel in de meeste landen niet harder dan 130 km/u, i.p.v. 330 km/u van genoemde BMW B7, beetje overbodig denk ik. Hoe zuiniger en toch snel genoeg lijkt me veel beter.
Jij gaat vast op je fietsje naar je werk…, of niet Jan en t werk is vast bij je om de hoek…:D
4 cilinder minder zelfs 😉