De Ariel Atom is een auto die eigenlijk jarenlang geen concurrentie heeft gehad. Daar kwam verandering in toen KTM ons als fabrikant van motorfietsen verraste met de X-Bow, een vierwieler. En natuurlijk zijn we benieuwd wat er gebeurt als deze skelters het tegen elkaar opnemen.
Pas in het voorjaar kunnen we de KTM X-Bow aan de tand gaan voelen. Op voorhand kunnen we zeggen dat het prijsverschil tussen de X-Bow en de Ariel Atom enorm is. Als de eerste oplage van 100 exemplaren is uitverkocht, dan moet je voor de KTM namelijk zo’n 75.000 euro meebrengen. De duurste versie van de Atom kost iets meer dan 53.000 euro.
Daar komt bij dat Ariel de komst van de X-Bow niet bepaald lijdzaam heeft afgewacht. De derde generatie van de Atom verschilt uiterlijk nauwelijks van zijn voorgangers, maar toch heeft een aantal aanpassingen de Atom nóg extremer gemaakt. De belangrijkste wijziging betreft de 2,0 liter iVTEC-motor van Honda. De versie met 300 pk blijft, maar Ariel beweert dat het topmodel over 320 pk beschikt. Veel harder zul je daar uiteindelijk niet door gaan, maar volgens Ariel heeft de Atom nu wel meer trekkracht bij lage toerentallen.
Verder is het chassis ongeveer zes centimeter breder gemaakt, ruimte die je vooral terugvindt in het interieur. Elke buis in het chassis zou opnieuw door de molen zijn gehaald, maar naar de optische verschillen hebben we lang moeten zoeken. Het enige wat direct in het oog springt, is eigenlijk de dubbele uitlaat. En er is een heel klein windschermpje om je nekspieren en je wangen ietwat te ontlasten. Anders gebeurt er immers dit.
Reacties