Dit is de nieuwe Ariel Atom. Hij heet de Ariel Atom 4, simpelweg omdat het de vierde generatie van het bloedsnelle steigerwerk is. En hij is nóg sneller dan eerst. Hoewel het ontwerp slechts subtiele wijzigingen onderging, is de auto vanaf de grond omhoog nieuw. De baas van Ariel, Simon Saunders, merkt op dat slechts drie onderdelen hetzelfde zijn.

De belangrijkste wijziging is de nieuwe motor. De Ariel Atom 4 krijgt de motor uit de nieuwe Honda Civic Type R met 320 pk. Ariel gebruikt een eigen ECU met launch control. Facelift-modus is eveneens een toepasselijke naam; geen rimpel is hier tegen bestand. Vanuit stilstand zit de Ariel Atom 4 in slechts 2,8 seconden op de 96 km/u. Dat is sneller dan een Nissan GT-R. Van nul naar 160 km/u doet de Atom in 6,8 seconden.

Wat is er nieuw aan de Ariel Atom 4?

Het buizenframe is compleet nieuw. De buizen zijn dikker en zorgen voor 15 procent meer stijfheid. De interieur- en beenruimte namen toe. De hoofdruimte is nog altijd onbeperkt. De Atom genereert nu meer neerwaartse druk en ook de radiator, intercooler en andere luchtinlaten krijgen meer lucht.

Een nieuwe uitlaat, grotere brandstoftank en herziene ophanging completeren de Ariel Atom 4. De velgen zijn nu 16- en 17-inch en daaronder schuilen remschijven van 278 en 253 millimeter. Optioneel kun je de volledige body (voor zover je daarvan kunt spreken) laten uitvoeren in koolstofvezel.

De prijzen beginnen in Engeland rond de 45.000 euro. Ongeveer wat je hier voor een Golf GTI betaalt. Daarvoor krijg je een hoop meer snelheid, maar wel een stuk minder auto.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear