Deze nog vreemder uitziende Ariel Atom is een samenwerking tussen Ariel, TotalSim en Delta Motorsport. AERO-P is zijn naam en dat staat voor Aerodynamic Efficiency Requirements & Optimization Project. Pakkend, hé? Het doel van de Ariel Atom AERO-P is simpel: luchtweerstand verminderen en daarmee CO2-uitstoot reduceren en stabiliteit verhogen. Een dikke picknicktafel achterop en een sneeuwschuiver voorop zijn niet genoeg voor dit project. Het team keek naar de Chaparall 2J en de Brabham BT46B, raceauto’s die met een flinke ventilator naar de weg werden gezogen.
De Ariel Atom AERO-P doet hetzelfde. Twee hogesnelheidsventilatoren creëren een vacuüm onder de rok. Als een omgekeerde hovercraft zuigt dit systeem het buizenframe op wielen naar de grond. De snel ronddraaiende dingen waar je je vinger niet in wilt steken, hebben elk hun eigen accu. Je kunt als bestuurder de vacuüm aan- en uitzetten. Dat betekent dus royale downforce in de bochten, en een hoge topsnelheid op de rechte stukken. ‘Zodra het systeem aangaat, zie je de Ariel Atom AERO-P door zijn hoeven zakken. Je ziet dat het werkt’, vertelt Simon Saunders, de directeur van Ariel. ‘We produceren nu al drie keer meer downforce dan met een vleugel, en we zitten nog in de beginfase van de ontwikkeling’. Je hebt dus geen ordinaire spoilers meer om snoeihard door bochten te beuken. Bovendien zorgt de ventilator-rok-combinatie voor veel minder luchtwrijving dan conventionele aerodynamica. Een Ariel Atom met drie keer zoveel downforce moet ook een bizarre beleving zijn in de bochten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear