
Zet je schrap voor het nieuwste gloeiend hete scheurijzer uit de Flevopolder.
Het was 2009 toen Donkervoort zag hoe Audi, het merk waar ze al sinds jaar en dag de motoren voor hun lichtgewicht racertjes vandaan halen, hun legendarische turbo-vijfcilinder terugbracht in de TT RS. Likkebaardend begonnen de Lelystedelingen meteen aan de ontwikkeling van een nieuwe open sportwagen waarin die geblazen 2.5 een plekje zou kunnen vinden. Inmiddels is het tweeëneenhalf jaar later en is dit het resultaat.
De D8 GTO heeft misschien het bekende gezicht van de 270RS en de GT, maar in feite is hij grotendeels nieuw. Zo deelt hij nog slechts 30 procent van de onderdelen met de GT (en een schamele 5 procent met de 270RS) en is hij flink gegroeid: zo’n 35 centimeter in de lengte en 15 centimeter in de breedte. Door gebruik van aluminium en koolstofcomposiet, gecombineerd met lijmtechnieken uit de luchtvaartindustrie, wisten de ingenieurs het gewicht echter bijzonder laag te houden: 700 kilo.
Koppel dat aan het riante vermogen van de 2.5 turbo – 340 pk – en je weet de D8 GTO op waarde te schatten. Elke pk hoeft slechts 2,06 kilo mee te slepen. In de eerste 25 exemplaren die Donkervoort gaat bouwen, wordt zelfs nog eens 30 kilo bespaard en wordt de motor opgekrikt tot 400 pk, zodat de verhouding neerkomt op 1,68 kg/pk. Ter vergelijking: bij een Bugatti Veyron Super Sport neemt elke pk 1,53 kilo voor z’n rekening.
Met recht een monstertje dus, deze D8 GTO. Vanaf 2012 rollen de eerste auto’s uit de fabriek. Ongeveer de helft van de 25 speciale eerste edities – die tevens als eerste Donkervoort ooit met tractiecontrole zijn uitgerust – hebben al een eigenaar gevonden. Afhankelijk van de uitvoering zul je voor een D8 GTO 100.000 tot 150.000 euro neer moeten tellen – exclusief belastingen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Donkervoort D8 GTO-JD70 R is voor het circuit

Donkervoort D8 GTO-JD70 is af

Donkervoort D8 GTO-JD70 haalt 2 G

Donkervoort D8 GTO-JD70 is een cadeautje

De meest belangrijke auto’s van Donkervoort

Deze briljante auto met gepeperde Audi-vijfcilinder is nog best zuinig ook

Donkervoort verbetert per ongeluk een wereldrecord met de F22 op Circuit Zandvoort

De Donkervoort F22 was uitverkocht, dus bouwt Donkervoort er meer

Donkervoort denkt nu ‘zeker niet’ aan een elektrische auto, en ook niet aan waterstof

Donkervoort ziet grote kansen in het verbod op benzinemotoren in 2035

Donkervoort stopt helaas met de vijfcilinder van Audi na de F22

Bijna 100 bruggen en viaducten in Nederland hebben een constructiefout, en die is lichtelijk gênant

Als je deze stad zonder vergunning binnenrijdt, krijg je automatisch een boete van 120 euro

Grand Prix van Nederland stopt ermee, F1 gaat weg uit Zandvoort

Deze briljante auto met gepeperde Audi-vijfcilinder is nog best zuinig ook

Deze flexflitspaal in Nederland draait overuren, let hier dus op je snelheid

Snik: het Nederlandse Carver vraagt faillissement aan

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
