Donkervoort D8 GTO-JD70 haalt 2 G

Donkervoort zweert de 0-100-specificaties af

Foto('s): DonkervoortDonkervoort D8 GTO-JD70 schuin rechts voor ver af
Foto('s): Donkervoort Donkervoort D8 GTO-JD70 schuin links ver af
Foto('s): Donkervoort Donkervoort D8 GTO-JD70 grille
Foto('s): Donkervoort Donkervoort D8 GTO-JD70 achter ver af
Foto('s): DonkervoortDonkervoort D8 GTO-JD70 achterkant detail
Foto('s): Donkervoort Donkervoort D8 GTO-JD70 voor ver af
Foto('s): Donkervoort Donkervoort D8 GTO-JD70 zijkant detail
Foto('s): Donkervoort Donkervoort D8 GTO-JD70 wielkast
Donkervoort D8 GTO-JD70 schuin rechts voor ver af
Donkervoort D8 GTO-JD70 schuin links ver af
Donkervoort D8 GTO-JD70 grille
Donkervoort D8 GTO-JD70 achter ver af
Donkervoort D8 GTO-JD70 achterkant detail
Donkervoort D8 GTO-JD70 voor ver af
Donkervoort D8 GTO-JD70 zijkant detail
Donkervoort D8 GTO-JD70 wielkast

Oprichter van Donkervoort, Joop Donkervoort, mocht eerder dit jaar 70 kaarsjes uitblazen. En zoals je weet, missen automerken nooit een feestje, want een verjaardag is een uitstekende reden om met een speciale uitvoering te komen. Donkervoort gaat iets verder dan een nieuw kleurtje en een setje stikkers. Ze introduceerden eerder dit jaar al de Donkervoort D8 GTO-JD70, de krachtigste straatauto van het Nederlandse merk ooit.

De Donkervoort D8 GTO-JD70 is zo extreem, dat het merk de 0-100-tijd en andere cijfers achterwege laat. Ze communiceren enkel de G-krachten die de auto genereert. De auto trekt 2 G in de bochten. Hier houdt het nog niet op voor je arme nekspieren. Vanuit stilstand accelereert de JD70 met een piekversnelling van 1,02 G wat te vergelijken is met de aantrekkingskracht van de aarde op het menselijk lichaam. Remmen doet de JD70 nog iets heftiger dan optrekken. De auto remt met een maximale vertraging van 1,65 G op standaard semislicks.

‘De JD70 overschrijdt de normale meetwaarden voor acceleratie, remmen en bochten. We rekenen daarom voortaan als standaard in G-krachten. De auto is een pure rijdersauto, die zijn gelijke op de markt niet kent’, zegt Denis Donkervoort, managing director van Donkervoort.

De JD70 maakt zo min mogelijk gebruik van elektronische hulpmiddelen om de pure rijbeleving te bieden. Ook moet je zelf schakelen en is stuurbekrachtiging afwezig. Er worden 70 exemplaren gebouwd van de Donkervoort D8 GTO-JD70. Per stuk kosten ze 163.636,36 euro zonder belasting. De JD-70 kan vanaf 2020 en 2021 bij jou voor de deur staan. Je moet snel zijn, want het merk ontving al bestellingen uit Nederland, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Luxemburg en zelfs Libanon.

Door het uitvoerige gebruik van koolstofvezel weegt de JD70 nog geen 700 kilo. En dat met een vermogen van 415 pk en 520 Nm. Donkervoort gebruik hiervoor de 2,5-liter vijfcilinder van Audi.  Donkervoort noemt het de ‘ultieme sportwagen voor mensen die met weemoed terugdenken aan de dagen waarin hun zintuigen tijdens het autorijden geprikkeld werden.’  De JD70 heeft een nieuw uitlaatsysteem om te voldoen aan de emissienormen. Deze uitlaat zit zoals we gewend zijn van de Nederlandse autobouwer aan de zijkant.

Reacties
  1. ruisvoorn zegt op 25 oktober 2019 om 06:25:

    Afzweren 0-100, want ze redden het niet tegen een veel goedkopere Tesla. Ingehaald door de realiteit heet dat.

    • Yeetmaster 420 zegt op 10 maart 2020 om 08:44:

      dan rij jij toch lekker in je Tesla? Blijft er gelukkig meer benzine over voor de echte liefhebbers!

    • Dirk zegt op 25 oktober 2019 om 19:13:

      Tesla…… Je bedoeld zo’n golfwagentje die klinkt als de jaren 70 naaimachine van m’n moeder?
      Die je met een stekker moet opladen, net zoals de palletwagentjes?
      Das geen auto…. Die word eerdaags ook van de weg gehaald omdat hij niet tegen Emc invloeden kan?
      Soort van boing 737 max?
      Brrrrr……. Elektrisch rijden doen we op de kermis!!!
      Enne donkervoort hiervoor 0-100 2,7 sec
      Dus deze nog sneller….
      Tesla 0-100 2,6sec

      • Jka zegt op 26 oktober 2019 om 20:04:

        Blijf jij vooral lekker op kermis rijden.

        Komen we je op de openbare weg niet tegen. Haha

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws