Aston Martin RB 003 is een mini-Valkyrie

Nieuwe middenmotor-Aston krijgt een hybride-V6 en veel aero

Aston Martin RB 003
Aston Martin RB 003
Aston Martin RB 003
Aston Martin RB 003
Aston Martin RB 003
Aston Martin RB 003
Aston Martin RB 003 dashboard
Aston Martin RB 003 dashboard
Aston Martin RB 003 dashboard stuur
Aston Martin RB 003 dashboard
Aston Martin RB 003 deurpaneel
Aston Martin RB 003 dashboard
Aston Martin RB 003
Aston Martin RB 003
Aston Martin RB 003
Aston Martin RB 003
Aston Martin RB 003
Aston Martin RB 003
Aston Martin RB 003 dashboard
Aston Martin RB 003 dashboard
Aston Martin RB 003 dashboard stuur
Aston Martin RB 003 dashboard
Aston Martin RB 003 deurpaneel
Aston Martin RB 003 dashboard

Je mag best een beetje opgewonden raken van deze Aston Martin RB 003, een soort mini-Valkyrie die eerder werd aangekondigd en vanochtend zijn debuut maakte in Genève. Het is de derde auto die ontspruit aan de samenwerking tussen Aston en Red Bull Advanced Technologies, na de Valkyrie en de Valkyrie AMR Pro. Ook deze RB 003 is een serieus stuk techniek dat hevig leunt op de wereld van de Formule 1.

Net als bij de Valkyrie zien we bij de Aston Martin RB 003 een pruillipje dat doet vermoeden dat hij poseert voor een selfie. Ook is er een enorme diffuser, zodat de onderkant van de auto een grote hoeveelheid downforce genereert. Vanachter bezien is het net een AMG One, niet? Uiteraard is de carrosserie van koolstofvezel, net als de basisconstructie.

De actieve ophanging en elektronische systemen ‘delen hun filosofie met die van de Valkyrie’, maar nieuw voor de 003 is Flexfoil. Dit is een technologie uit de luchtvaartindustrie waarmee je volgens Aston ‘de downforce kunt variëren zonder de fysieke hoek [van de achtervleugel] te veranderen’. Hmm.

Aston Martin RB 003: de motor

Dat is niet de gillende V12 uit de Valkyrie, maar een nieuwe V6 hybride die Aston in-house heeft ontwikkeld. Het blok gebruikt hetzelfde afgesloten Nexcel-oliesysteem als de Vulcan, wat betekent dat je de olie binnen 90 seconden kunt verversen en deze zelfs kunt behandelen en hergebruiken. Prestatiecijfers zijn er nog niet, want de Aston Martin RB 003 is nog even niet productierijp. Bedenk ook dat Aston voorlopig nog niet eens een rijdend prototype van de Valkyrie heeft…

Het was natuurlijk de bedoeling dat de RB 003 sterk op de Valkyrie zou lijken. Aston zegt dat de auto zijn ‘fundamentele styling en aerodynamische filosofie’ deelt met het topmodel, maar ook ‘grotere concessies doet op het vlak van praktische bruikbaarheid en gebruik op de openbare weg’. Het interieur is daarom ruimer, met deuren in LMP1-stijl voor een makkelijke in- en uitstap. Er is een brede, 3D-geprinte middenconsole die zorgt dat het niet te gezellig hoeft te worden tussen jou en je passagier. Ook is er een heuse bagageruimte.

Toch is de Aston Martin RB 003 nog altijd behoorlijk spartaans. En klein. Het geluid van de stereo, de lucht van de airco én de sfeerverlichting komen allemaal voort uit de bodem van de voorruit. Er zijn geen losse ventilatieopeningen of speakers.

Aston Martin RB 003: productie en prijs

Er worden 500 exemplaren van de RB 003 gemaakt. Dat zijn er weliswaar een stuk meer dan van de Valkyrie, maar ook weer niet zoveel dat je ze regelmatig zult tegenkomen. Daarvoor moet je kijken naar een andere zojuist aangekondigde Aston: de volgende Vanquish. Dat wordt de eerste in serie gebouwde supercar met middenmotor van het merk.

De prijs van de Aston Martin RB 003? Die is nog niet bekend, maar ligt naar het schijnt sowieso boven de 230.000 euro (exclusief belastingen). In 2021 wordt de auto op de weg verwacht.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Nieuwste van TopGear

Autonieuws