
R-Reforged wil graag de 100e verjaardag van Zagato vieren. Hoe ze dat doen? Door de beeldschone Aston Martin V12 Vantage Zagato uit 2011 opnieuw aan te bieden. Dat is inderdaad alsof iemand ter ere van jouw verjaardag je kleutertekeningen kopieert en verkoopt, maar dat is even niet belangrijk. De details waren bij de aankondiging van vorig jaar schaars, maar nu is er meer bekend. R-Reforged gaat negentien Vantage Speedsters en negentien Vantage Coupés aanbieden, en je moet ze als paar kopen. Perfect voor de Ark van Noach.
Het publiek zag de Aston Martin V12 Zagato voor het eerst op het Concours d’Elegance Villa d’Este . Het model vierde op zijn beurt de 50e verjaardag van de DB4GT, de eerste samenwerking van Zagato en Aston. De auto won de Best In Show-prijs, en terecht. Een maand later raceten twee V12 Zagato’s mee in de 24 Uur van de Nürburgring. Aston kondigde aan 150 exemplaren te willen bouwen, maar uiteindelijk werden dat er 61 door tegenvallende vraag. Oh, en er kwamen nog vier V8 Zagato’s.
Aston Martin steunt de productie van 38 nieuwe exemplaren, maar R-Reforged bouwt ze zelf. Het nieuwe bedrijf is onderdeel van het Zwitserse raceteam AF Racing, dat de deelname van Aston aan de DTM overziet en helpt bij de Valkyrie. In tegenstelling tot veel andere prolongatiemodellen is de Aston Martin V12 Zagato compleet straatlegaal, omdat R-Reforged oude Vantages opkoopt en volledig nieuw opbouwt. De auto’s hebben dus al een kenteken. Hiervoor doorzoekt het bedrijf wereldwijd collecties op zoek naar exemplaren met nul kilometer op de teller.
De tweeling krijgt de 5,9-liter V12 zonder turbo’s, maar die produceert 86 pk meer dan eerst. Het totaal is nu 608 pk dankzij een magnesium inlaatspruitstuk, een titanium uitlaat en nieuwe software voor de ECU. De nieuwe reeks herken je aan de gouden Z-badge. De carrosserie is volledig van koolstofvezel en is voorzien van actieve aerodynamica: de vleugel komt omhoog bij hoge snelheden. Het origineel had een vaste vleugel. De 19-inch velgen met centrale wielmoer zijn ook nieuw. Klanten mogen verder alle details zelf kiezen. Waarschijnlijk zal geen enkele Aston Martin V12 Zagato hetzelfde zijn.
Wat het kost? Zo’n 2.000.000 euro (exclusief belastingen) voor het paar. Hulp nodig om je wederhelft te overtuigen? Zeg dan dat ééntje 2 miljoen euro kost, en de tweede helemaal gratis is.
Meer van TopGear


Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Speed Week 2024: coupés op het circuit

Deze Aston Martin is de enige straatlegale Vantage AMR Pro en hij is te koop

Is deze nieuwe AM Vantage F1-safetycar wel snel genoeg voor Max Verstappen?

De nieuwe Aston Martin Vantage is krachtiger dan de 911 Turbo S

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

De Alfa Romeo Giulia SWB Zagato is een serieus verbouwde Giulia

Zagato Mostro Barchetta roadster komt zeven jaar na de coupé

Bentley Continental GTZ van Zagato kan van jou zijn

Racesimulator van Zagato en Pininfarina

De IsoRivolta GTZ is een Corvette van Zagato

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)
