Het heeft eventjes geduurd, maar eindelijk is de Aston Martin Valhalla helemaal klaar. Het kan zijn dat je denkt: ‘maar die is er toch al lang?’ en dat is helemaal geen gekke gedachte. Op de IAA in 2019 werd de auto geïntroduceerd, maar dat was officieel nog een concept. Dit is de productieversie van de Valhalla zoals je hem krijgt als je hem bestelt. In tegenstelling tot datingsites en fastfood-restaurants lijkt de auto er juist mooier uit te zijn dan eerst werd voorgesteld.
Aston Martin werkte voorheen samen met Red Bull Racing. F1-ontwerper Adrian Newey werkte aan de Valhalla en Valkyrie. Intussen is Adrian Newey weg bij Red Bull en aangenomen door, jawel, Aston Martin. Komt dat niet even goed uit? En ineens is de Valhalla binnen een paar maanden af. De Valkyrie is de bizarre hypercar met F1-prestaties, de Valhalla is een reguliere hypercar.
Techniek van de Aston Martin Valhalla
Qua techniek levert Aston Martin meer dan ze beloofden. Er zou een V6 in komen, maar we krijgen een V8. De Valhalla heeft in totaal vier motoren: een V8 en drie elektromotoren, waarvan twee de voorwielen aandrijven. Die V8 is de 4,0-liter biturbo van Mercedes, maar dan met een platte krukas. Dat lijkt ons de motor die Mercedes in de AMG GT Black Series heeft geleverd. Dat zou ook niet gek zijn. Die auto was het laatste project van de voormalige baas van AMG: Tobias Moers, die vertrok naar Aston Martin.
Lees ook: Wat is een platte krukas?
De 4,0-liter V8 is goed voor 828 pk. Samen met de elektromotoren is het totaalvermogen 1.079 pk. De elektromotoren zijn voornamelijk bedoeld voor topprestaties en minder geschikt om elektrisch te rijden. Dat kan wel, maar na 14 kilometer schakelt de V8 automatisch in. De Aston Valhalla sprint van 0-100 km/u sprint in 2,5 seconden en de topsnelheid is begrensd op 350 km/u. De transmissie is een achttraps automaat, zonder achteruitversnelling. Achteruitrijden doen de elektromotoren op de vooras.
Net een Volvo XC90 (maar toch ook niet)
Het gewicht van de Valhalla 1.655 kilo. Dat lage gewicht komt door een slim ontwerp. De Valhalla heeft vierwielaandrijving, maar geen fysieke as tussen de voor- en achterwielen. Inderdaad, net als een Volvo XC90 T8. Net als die Zweedse SUV kun je de Valhalla uitrusten met een Bowers & Wilkins-audiosysteem. Verder is de Valhalla qua interieur zeer doelmatig en sober. De stoelen zijn van koolstofvezel en kun je niet verstellen. Je kunt wel het stuur en de pedalen aanpassen voor een ideale positie.
Lees ook: Deze Aston Martin Valiant met handgeschakelde V12 is speciaal voor Alonso gemaakt
Het productiemodel van de Aston Martin Valhalla had er eind 2023 moeten zijn, maar dat is dus ietsje uitgelopen. Dat is niet raar, overigens. Zo worden de eerste Lotus Evija’s nu pas uitgeleverd ondanks dat deze al een paar jaar geleden is aangekondigd. De Aston Martin Valhalla kost in Engeland omgerekend 1 miljoen euro. Hier zal de prijs iets anders zijn door onze belastingen.
Nu willen we niet beweren dat 1 miljoen euro spotgoedkoop is, maar naast zijn concurrenten wel. De Aston Martin Valhalla gaat concurreren met de onlangs geïntroduceerd Ferrari F80 van 3,6 miljoen euro en McLaren W1 van 2,4 miljoen euro. Ook dit zijn de internationele prijzen, zonder onze belastingen. Maar ook met de Lamborghini Revuelto die dan weer tegen de 700.000 euro kost. Er worden 999 exemplaren van de Valhallagebouwd.
Reacties