De oude tijd herbeleven met de gadgets van tegenwoordig. Het begint een beetje een dingetje te worden. We mogen in ieder geval Ian Callum, de designer die pas vertrok bij Jaguar en eerder ook ontwerpen tekende voor Aston Martin, bedanken voor zijn nieuwste project: de Aston Martin Vanquish 25.
Zijn team gaat opnieuw samenwerken met het Zwitserse R-Reforged (dat tevens geaffilieerd is met de grootste Aston Martin-dealer in Engeland). R-Reforged werkte eerder al mee aan de Aston Martin Vantage V12 Zagato.
Comfort en sportiviteit
Callum is van plan zijn meesterwerk uit 2001 op het gebied van uiterlijk, interieur en dynamica te verbeteren. De meest opvallende aanpassing zijn de nieuwe koolstofvezel voor- en achterbumper. Ook de nieuwe ledkoplampen springen er wat ons betreft uit vergeleken met de oude Aston Martin Vanquish.
De tijd is niet lief geweest voor het interieur. Het oogt gedateerd en zaken als de bediening van de verwarming kunnen echt niet meer. De oncomfortabele, scheve zitpositie is verbeterd en het dashboard is nu van koolstofvezel. Het schermpje straalt nu Apple Carplay en Android Auto het interieur in en het stuur is dunner.
Ex-Aston Martin en Noble chassisexpert, Adam Donfrancesco, heeft de leiding over het onderstel van de Vanquish 25. ‘Hedendaagse GT’s zouden in staat moeten zijn prestaties te leveren als een echte sportwagen, maar moet ook genoeg comfort bieden om een duizendkilometer-tochtje op een aangename manier te overleven’, zegt hij.
Hij gaat verder: ‘We focussen dan ook op het creëren van een comfortabele bolide die een sportief onderstel heeft dat niet te wild is. Met stijvere stabilisatoren, getunede dempers, aangepaste veringen en een lagere rijhoogte, hebben we de stuurrespons verhoogd en de kans op overhellen verlaagd, terwijl de dempers meer de kans krijgen om te ‘ademen’, aldus Donfrancesco.
De auto zou lichter moeten voelen en meer tot leven moeten komen. De Vanquish 25 krijgt bovendien een setje keramische remschijven van 398 millimeter en 360 millimeter, waarbij de grootste voorop zitten. Ook heeft hij een geheel nieuw koolstofvezel inlaatsysteem.
Prestaties
Nu komt het meest interessante gedeelte: wat leveren al deze verbeteringen nu op qua prestaties op de weg? Wat op dit moment duidelijk is, is dat de uitlaat de 5,9-liter V12-motor helpt van 527 pk naar 588 pk. Wat net zoveel is als zijn broer, de Aston Martin Vanquish Zagato SB.
Callum is vereerd om deze kans te krijgen om het verhaal opnieuw te gaan vertellen van een van zijn eigen auto’s. ‘Ik heb al een hele tijd zo’n project willen opstarten. Materialen en technologie zijn erg ontwikkeld, wat ons kansen biedt die eerder nog niet mogelijk waren.’
De prijs is niet mals. Je betaalt minimaal 600.000 euro voor de Aston Martin Vanquish 25, en dat is nog zonder Nederlandse belastingen. Callum laat slechts 25 exemplaren bouwen.
Reacties