Aston Martin Volante Vision: AM ziet ze vliegen

Nul emissie, verticaal opstijgen en een actieradius van 320 kilometer. Als James Bond een brevet zou hebben, is dit waarin hij zou vliegen

Aston Martin Volante Vision Concept
Aston Martin Volante Vision Concept
Aston Martin Volante Vision Concept
Aston Martin Volante Vision Concept
Aston Martin VolaAston Martin Volante Vision Conceptnte Vision Concept
Aston Martin Volante Vision Concept
Aston Martin Volante Vision Concept
Aston Martin Volante Vision Concept
Aston Martin Volante Vision Concept
Aston Martin Volante Vision Concept
Aston Martin Volante Vision Concept
Aston Martin Volante Vision Concept
Aston Martin Volante Vision Concept
Aston Martin Volante Vision Concept
Aston Martin VolaAston Martin Volante Vision Conceptnte Vision Concept
Aston Martin Volante Vision Concept
Aston Martin Volante Vision Concept
Aston Martin Volante Vision Concept
Aston Martin Volante Vision Concept
Aston Martin Volante Vision Concept

Tot dusver is Aston Martin dit jaar op de proppen gekomen met een nieuwe, 720 pk sterke Aston Martin DBS Superlegga met een V12 om snel mee op de openbare weg te rijden, en werkt het bedrijf tegelijkertijd aan de Valkyrie om op het circuit het zwarte gat op te gaan zoeken. We weten bovendien dat Aston het water test: het merk kwam twee jaar geleden met een 1.000 pk sterke speedboot, de AM37.

Maar Aston wil meer

Dat is allemaal nog niet genoeg: Aston wil de lucht in. Wat je hier ziet, is de Volante Vision Concept. Om je vraag meteen maar te beantwoorden: nee, hij bestaat (nog) niet. Wat je hier ziet, zijn schetsen van hoe een ‘luxe persoonlijk luchtvoertuig’ ontworpen door Aston eruit zou kunnen zien. Maar ze ­zeggen er meteen bij dat dit geen verlate 1-aprilgrap is. Aston is serieus als het zegt de toekomstige markt te verkennen voor een klein, elektrisch aangedreven, verticaal stijgend en landend voertuig.

De Aston Martin Volante Vision Concept (VVC) is een idee van het Britse merk dat ontworpen is door dezelfde man die verantwoordelijk is voor de prachtige auto’s van het merk: Marek Reichman. Hij kreeg daarbij de nodige ondersteuning van Rolls-Royce (het luchtvaartbedrijf, niet de bouwers van de Phantom), Cranfield University en Cranfield Aerospace Solutions.

Geen zin om zelf achter de stuurknuppel van je VVC te kruipen? Aston beweert dat dat ook niet hoeft, dankzij ‘de nieuwste ontwikkelingen in de luchtvaarttechniek, elektrificatie en autonome technologie, gepaard met Aston Martins eigen design’.

Minder vergezocht dan je zou denken

Dat is allemaal nogal wat, maar erg concreet wil het nog niet worden. We geven het woord daarom aan Simon Sproule, Aston Martins marketingbaas: ‘Toen we dit project begonnen, achttien maanden geleden, leek het wel wat vergezocht, maar inmiddels is gebleken dat deze markt potentieel heeft. We zien dat veel merken ermee bezig zijn – Audi, Porsche en Mercedes doen allemaal onderzoek naar luchtwaardige voertuigen’.

Sproule voegt daaraan toe: ‘Aston Martin is vandaag de dag een luxemerk – we staan bekend om onze auto’s en we hebben sinds kort een speedboot. Maar we zijn ook geïnteresseerd in toekomstige aandrijvingen, en Rolls-Royce en Cranfield delen die interesse met ons.

‘Met dit voertuig willen we eerst eens zien hoe de reacties zijn, maar Rolls-Royce en Cranfield zouden hun namen er niet aan hebben verbonden als het alleen maar een designoefening was geweest waarbij je op het eerste gezicht al kon zien dat het niet zou kunnen vliegen.’

Wat kan de Aston Martin Volante Vision Concept?

De opdracht was dat de elektrisch aangedreven VVC een top moest kunnen halen van 320 km/u en een actieradius moest hebben van zo’n 320 kilo­meter. Sproule geeft als voorbeeld dat je van Londen naar Birmingham zou kunnen komen, een snelwegafstand van zo’n 200 kilometer, binnen een half uur – aanzienlijk sneller dan de aangekondigde hogesnelheidstrein HS2, mocht die er ooit komen.

Of wil je dineren in Londen maar een toetje eten in Parijs? De Aston Martin Volante Vision Concept is zo ontworpen dat hij gebruik kan maken van bestaande helikopterplatforms, vertelt Sproule – omdat hij verticaal kan opstijgen en landen, heeft hij geen vliegveld nodig. Dus hij is even handig in gebruik als een helikopter, maar is sneller, stiller en cooler – en hij is bovendien aanzienlijk praktischer, bescheidener en milieubewuster dan een privévliegtuig. Ben je al overtuigd?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws