TopGear reed zojuist de Audi A1 Sportback. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.
 
Testobject: Audi A1 Sportback 1.4 TFSI
Uitvoering: 1.4 TFSI 140 pk S-tronic
Locatie: Girona, Spanje
Weersomstandigheden: graadje of 14, vochtig wegdek
 
 
Wat reden we?
 
De Audi A1 Sportback, oftewel een A1 met vijf deuren in plaats van de gebruikelijke drie. Onze testauto had ook nog eens een nieuwe motor: de 140 pk sterke 1.4 TFSI benzine met cilinderuitschakeling. Dat betekent dat soms, als ze niet nodig zijn, ineens twee van de vier cilinders niet meer meedoen. Dat scheelt weer brandstof en uitstoot, snap je.
 
 
Beviel het?
 
Prima hoor. Het is natuurlijk een Audi, dus hij steekt schitterend in elkaar en hij rijdt niet zo scherp als z’n concurrenten. Maar dat hoeft ook niet (altijd). Gewoon een goed ding dus.
 
 
Nog bijzonderheden?
 
Nou, we vonden de gasrespons van de motor wel erg agressief. Beweeg je kleine teen als je van een rotonde af rijdt, en het esp-lampje knippert erop los terwijl je al koppelsturend alweer bij de volgende bent aanbeland. Het maakt ‘m wel tot een levendig en serieus snel autootje. En die cilinderuitschakeling, daar merk je dus niks van.
 
 
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
 
De prijs van de A1 Sportback 1.4 TFSI 140 pk is nog niet bekend. Hij komt er ook met een instap-1.2 TFSI (86 pk, vanaf 17.990 euro in Nederland) en in twee andere 1.4 TFSI-uitvoeringen zonder cilinderuitschakeling met 122 of 185 pk. Dieselen doe je met de 1.6 TDI (90 of 105 pk, vanaf 22.160 euro) of met de dikke 2.0 TDI met 143 pk. Vanaf volgende maand vind je de A1 Sportback bij de dealer.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear