
Zoals bij veel moderne Audi’s komen facelifts redelijk onverwacht. Bij alle auto’s hebben we het gevoel dat ze er pas net zijn, maar ongemerkt bekruipt de tijd ze. Het kruisje van de onthulling in de kalender is inmiddels ruim drie jaar oud en dat betekent dat de Audi A5-facelift hier is. Hij neemt direct de Audi S5 en de cabriolet mee.
Ingrijpende veranderingen? Heus niet. De grille is vlakker en breder omdat dat nu eenmaal een noodzakelijk kwaad is om zieltjes te winnen in de opkomende markten. Gelukkig zijn ze niet te ver gegaan, zoals andere Duitse merken dat wel zouden doen. We hoeven geen namen te noemen, jullie weten wie jullie zijn.
Geen tweede scherm in de Audi A5-facelift
Binnenin zijn de veranderingen ook minimaal. Het tweede scherm onder de navigatie zoals volledig nieuwe Audi’s dat hebben, blijft afwezig bij de Audi A5-facelift. Wel verdwijnt de draai- en drukknop van de middenconsole en groeit het navigatiescherm naar 10,1 inch en het scherm geeft nu haptische feedback.
Motoren bij de Audi A5-facelift
Je mag kiezen uit vijf motoren, waarvan vier een mild-hybridesysteem krijgen. Dit 48-volt hulpje bespaart tot 0,4 liter brandstof per 100 kilometer. De instapper is een 2,0-liter TFSI met 190 pk. Een automatische transmissie met zeven of acht versnellingen is ook standaard.
De snelste van het stel is uiteraard de Audi S5 TDI. De 3,0-liter V6-dieselmotor produceert 354 pk en 700 Nmkoppel. De 0-100-tijd is 4,7 seconden voor de Coupé en 4,9 seconden voor de Sportback. De topsnelheid is voor beide modellen 250 km/u. De prijzen volgen later.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De nieuwe Audi RS 5 gaat op twee vlakken dikker worden dan de C 63 AMG

Is zo’n dikke Audi RS 5 na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Welke premium sportsedan moet je nu kiezen in Nederland?

Audi stopt met neppe uitlaten omdat iedereen ze stom vindt

Nieuwe Audi A5: de A4 heet na 30 jaar geen A4 meer

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Elektrische Porsche Boxster en Cayman zijn onderweg

Mercedes-AMG: de handbak is dood

BMW M3 en M4 komen met handbak, omdat Amerika

Geruchten over Audi RS 6 Performance wakkeren aan

Mercedes EQS: een S-klasse van de toekomst

Audi AI Trail komt met uitneembare tuinstoelen

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland
