Zoals bij veel moderne Audi’s komen facelifts redelijk onverwacht. Bij alle auto’s hebben we het gevoel dat ze er pas net zijn, maar ongemerkt bekruipt de tijd ze. Het kruisje van de onthulling in de kalender is inmiddels ruim drie jaar oud en dat betekent dat de Audi A5-facelift hier is. Hij neemt direct de Audi S5 en de cabriolet mee.

Ingrijpende veranderingen? Heus niet. De grille is vlakker en breder omdat dat nu eenmaal een noodzakelijk kwaad is om zieltjes te winnen in de opkomende markten. Gelukkig zijn ze niet te ver gegaan, zoals andere Duitse merken dat wel zouden doen. We hoeven geen namen te noemen, jullie weten wie jullie zijn.

Geen tweede scherm in de Audi A5-facelift

Binnenin zijn de veranderingen ook minimaal. Het tweede scherm onder de navigatie zoals volledig nieuwe Audi’s dat hebben, blijft afwezig bij de Audi A5-facelift. Wel verdwijnt de draai- en drukknop van de middenconsole en groeit het navigatiescherm naar 10,1 inch en het scherm geeft nu haptische feedback.

Motoren bij de Audi A5-facelift

Je mag kiezen uit vijf motoren, waarvan vier een mild-hybridesysteem krijgen. Dit 48-volt hulpje bespaart tot 0,4 liter brandstof per 100 kilometer. De instapper is een 2,0-liter TFSI met 190 pk. Een automatische transmissie met zeven of acht versnellingen is ook standaard.

De snelste van het stel is uiteraard de Audi S5 TDI. De 3,0-liter V6-dieselmotor produceert 354 pk en 700 Nmkoppel. De 0-100-tijd is 4,7 seconden voor de Coupé en 4,9 seconden voor de Sportback. De topsnelheid is voor beide modellen 250 km/u. De prijzen volgen later.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)