
Zoals bij veel moderne Audi’s komen facelifts redelijk onverwacht. Bij alle auto’s hebben we het gevoel dat ze er pas net zijn, maar ongemerkt bekruipt de tijd ze. Het kruisje van de onthulling in de kalender is inmiddels ruim drie jaar oud en dat betekent dat de Audi A5-facelift hier is. Hij neemt direct de Audi S5 en de cabriolet mee.
Ingrijpende veranderingen? Heus niet. De grille is vlakker en breder omdat dat nu eenmaal een noodzakelijk kwaad is om zieltjes te winnen in de opkomende markten. Gelukkig zijn ze niet te ver gegaan, zoals andere Duitse merken dat wel zouden doen. We hoeven geen namen te noemen, jullie weten wie jullie zijn.
Geen tweede scherm in de Audi A5-facelift
Binnenin zijn de veranderingen ook minimaal. Het tweede scherm onder de navigatie zoals volledig nieuwe Audi’s dat hebben, blijft afwezig bij de Audi A5-facelift. Wel verdwijnt de draai- en drukknop van de middenconsole en groeit het navigatiescherm naar 10,1 inch en het scherm geeft nu haptische feedback.
Motoren bij de Audi A5-facelift
Je mag kiezen uit vijf motoren, waarvan vier een mild-hybridesysteem krijgen. Dit 48-volt hulpje bespaart tot 0,4 liter brandstof per 100 kilometer. De instapper is een 2,0-liter TFSI met 190 pk. Een automatische transmissie met zeven of acht versnellingen is ook standaard.
De snelste van het stel is uiteraard de Audi S5 TDI. De 3,0-liter V6-dieselmotor produceert 354 pk en 700 Nmkoppel. De 0-100-tijd is 4,7 seconden voor de Coupé en 4,9 seconden voor de Sportback. De topsnelheid is voor beide modellen 250 km/u. De prijzen volgen later.
Meer van TopGear


De nieuwe Audi RS 5 gaat op twee vlakken dikker worden dan de C 63 AMG

Is zo’n dikke Audi RS 5 na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Welke premium sportsedan moet je nu kiezen in Nederland?

Audi stopt met neppe uitlaten omdat iedereen ze stom vindt

Nieuwe Audi A5: de A4 heet na 30 jaar geen A4 meer

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Elektrische Porsche Boxster en Cayman zijn onderweg

Mercedes-AMG: de handbak is dood

BMW M3 en M4 komen met handbak, omdat Amerika

Geruchten over Audi RS 6 Performance wakkeren aan

Mercedes EQS: een S-klasse van de toekomst

Audi AI Trail komt met uitneembare tuinstoelen

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)
