
Zoals bij veel moderne Audi’s komen facelifts redelijk onverwacht. Bij alle auto’s hebben we het gevoel dat ze er pas net zijn, maar ongemerkt bekruipt de tijd ze. Het kruisje van de onthulling in de kalender is inmiddels ruim drie jaar oud en dat betekent dat de Audi A5-facelift hier is. Hij neemt direct de Audi S5 en de cabriolet mee.
Ingrijpende veranderingen? Heus niet. De grille is vlakker en breder omdat dat nu eenmaal een noodzakelijk kwaad is om zieltjes te winnen in de opkomende markten. Gelukkig zijn ze niet te ver gegaan, zoals andere Duitse merken dat wel zouden doen. We hoeven geen namen te noemen, jullie weten wie jullie zijn.
Geen tweede scherm in de Audi A5-facelift
Binnenin zijn de veranderingen ook minimaal. Het tweede scherm onder de navigatie zoals volledig nieuwe Audi’s dat hebben, blijft afwezig bij de Audi A5-facelift. Wel verdwijnt de draai- en drukknop van de middenconsole en groeit het navigatiescherm naar 10,1 inch en het scherm geeft nu haptische feedback.
Motoren bij de Audi A5-facelift
Je mag kiezen uit vijf motoren, waarvan vier een mild-hybridesysteem krijgen. Dit 48-volt hulpje bespaart tot 0,4 liter brandstof per 100 kilometer. De instapper is een 2,0-liter TFSI met 190 pk. Een automatische transmissie met zeven of acht versnellingen is ook standaard.
De snelste van het stel is uiteraard de Audi S5 TDI. De 3,0-liter V6-dieselmotor produceert 354 pk en 700 Nmkoppel. De 0-100-tijd is 4,7 seconden voor de Coupé en 4,9 seconden voor de Sportback. De topsnelheid is voor beide modellen 250 km/u. De prijzen volgen later.
Meer van TopGear


Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De nieuwe Audi RS 5 gaat op twee vlakken dikker worden dan de C 63 AMG

Is zo’n dikke Audi RS 5 na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Welke premium sportsedan moet je nu kiezen in Nederland?

Audi stopt met neppe uitlaten omdat iedereen ze stom vindt

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Elektrische Porsche Boxster en Cayman zijn onderweg

Mercedes-AMG: de handbak is dood

BMW M3 en M4 komen met handbak, omdat Amerika

Geruchten over Audi RS 6 Performance wakkeren aan

Mercedes EQS: een S-klasse van de toekomst

Audi AI Trail komt met uitneembare tuinstoelen

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

Boze Duitser rijdt expres mobiele flitser omver (en dat wordt nog veel duurder dan een boete)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

De privécollectie van de baas van Bugatti is niet wat je zou verwachten

Bij dit Funda-huis parkeer je je auto gewoon in je werkkamer

Nooit meer stoeprandschade: dit is de ‘eerste onverwoestbare velg ter wereld’
