Mercedes EQS: een S-klasse van de toekomst

Een elektrische S-klasse voor de toekomst. Maar zelf sturen mag nog wel, hoor...

Mercedes EQS
Mercedes EQS
Mercedes EQS
Mercedes EQS
Mercedes EQS
Mercedes EQS
Mercedes EQS
Mercedes EQS
Mercedes EQS
Mercedes EQS
Mercedes EQS
Mercedes EQS
Mercedes EQS
Mercedes EQS
Mercedes EQS
Mercedes EQS
Mercedes EQS
Mercedes EQS
Mercedes EQS
Mercedes EQS
Mercedes EQS
Mercedes EQS
Mercedes EQS
Mercedes EQS
Mercedes EQS
Mercedes EQS
Mercedes EQS
Mercedes EQS
Mercedes EQS
Mercedes EQS

Dit is de Mercedes EQS. Of beter gezegd, de S-klasse van de toekomst. Geloof je ons niet? Mercedes noemt het ‘een baanbreker in de gehele Mercedes EQ familie’. De sedan moet hetzelfde voor de elektrische lijn van Mercedes doen wat de S-klasse voor de gehele autoindustrie deed. Hier start alle nieuwe techniek van Mercedes, voordat het omlaag druppelt naar andere modellen.

Niet alleen SUV’s of wat duurdere sedans (en een toenemend aantal kleinere auto’s) worden steeds meer geëlektrificeerd. Ook de absolute top van het zakensegment lijkt meer en meer aan ‘de transitie’ te werken. Jaguar is bijvoorbeeld ook al bezig met een volledig elektrische opvolger van de XJ. Ook autonoom rijdende elementen vinden meer en meer doorgang. Maar hoewel de EQS beschikt over niveau drie van autonomie, belooft Mercedes dat ie nog altijd bevredigend zal zijn om zelf in te rijden.

De Mercedes EQS blijft bestuurbaar

‘Individueel rijplezier zal altijd gewenst blijven’, kondigt Mercedes trots aan. Met als gevolg een collectieve, opgeluchte zucht vanuit ons hoekje van het internet. Dus behalve soepele wegligging, wordt ons ook een goede dosis prestaties beloofd. Een dingetje dat natuurlijk ook niet kán ontbreken, aangezien Tesla hier een duidelijke basis voor gezet heeft.

Goed, erg Ludicrous is de EQS niet en zo is ie ook niet bedoeld, maar hij komt een heel eind. Het piekvermogen van 476 pk en de trekkracht van 760 Nm worden verdeeld over beide assen en brengen de auto van 0 naar 100 in 4,5 seconden. Mercedes claimt dat de EQS een WLTP-getest bereik heeft van 640 kilometer en dat hij in twintig minuten voor 80 procent opgeladen kan zijn.

Het gaat hier om meer dan de kale cijfers. Dit is de eerste stap van Mercedes naar hun visie voor de komende twintig jaar: het CO2-neutraal maken van hun autoproductie. Al bestaat de kern van de Mercedes EQS nog steeds traditioneel uit een mix van koolstofvezel, staal en aluminium, zijn er in het interieur al grote veranderingen gemaakt.

Het felle interieur van de EQS

De gewoonlijke conceptkenmerken zijn riant aanwezig: vreemd gevormde stoelen en schermen op elke plek waar ze er eentje kwijt konden. Wat wel erg nieuw en opvallend is, is het gebruik van oceaanafval in de hemelbekleding en gerecyclede PET-flessen in de bekleding van het dashboard. Het leer is ook niet echt, maar kunstleer.

De Mercedes EQS is een rijdende kerstboom

Het exterieur van de auto zal waarschijnlijk evenveel gespreksstof opleveren voor autoliefhebbers. De EQS licht op als een kerstboom. Aan de voorkant zitten 188 ledlampjes die ervoor zorgen dat je duidelijkere signalen kunt geven aan andere weggebruikers. Aan de achterkant hebben ze zich bij Mercedes nog meer laten gaan en hebben ze 229 stervormige lampjes geplaatst. Samen vormen deze sterretjes de bekende vorm van de achterlichten van de S-klasse coupe.

Het is niet moeilijk te spotten wat er veranderd zal moeten worden aan het concept voordat het in productie kan. De 24-inch wielen zien er bijvoorbeeld nogal kwetsbaar uit. Maar de algemene vorm van de Mercedes EQS is niet eens zo onconventioneel. Het is eigenlijk een nieuwe interpretatie van een klassieke, lange Mercedes sedan, als je rekening houdt met de enorme hoeveelheid mogelijkheden van een auto zonder motor.

De S-klasses die rijden op benzine of diesel zullen voorlopig nog niet van de productielijn worden gehaald. Maar er zijn volledig elektrische versies in aantocht, met een op maat gemaakt design, om de Mercedes EQ-serie aan te voeren. Wel met wat minder led-lichtjes op hun achterwerk, denken wij zo.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws