Heel indrukwekkend, dat record van Renault. Jazeker, de Mégane RS Trophy-R is niet langer de snelste auto op de Nürburgring in de compacte klasse, maar er was een auto met vierwielaandrijving en 100 pk méér nodig om vijf seconden van de tijd af te snoepen. En dat op een baan van ruim 20 kilometer. Coureur Frank Stippler ging in de Audi RS 3 Limousine in 7 minuten en 40,748 seconden rond de Nordschleife. Dat is bijna net zo snel als de Porsche Cayenne Turbo GT, die ruim één seconde sneller was.
De Audi RS 3 Limousine was helemaal standaard, op een aanpassing van de bandendruk na. En dat maakt het record van Audi weer indrukwekkender, want de Mégane RS Trophy-R is bijna een volbloed raceauto waarvan 130 kilo gewicht is verwijderd. Je kunt zelfs koolstofvezel wielen bestellen voor de Trophy-R. ‘Het minutieus afstemmen van onder meer de bandenspanning is van groot belang, omdat deze ook van invloed is op de werking van de torque splitter‘, zegt Stippler.
Specificaties Audi RS 3 Limousine
Belangrijk om te weten is dat de betreffende RS 3 wel alle sportieve opties had, bijvoorbeeld de Pirelli P Zero Trofeo R-banden en het optionele RS-sportonderstel. Inmiddels weet je de specificaties wel, maar toch nog een keertje voor de zekerheid. De vijfcilinder in de Audi RS 3 Limousine produceert 400 pk en 500 Nm. De 0-100-tijd is 3,8 seconden en met de juiste opties is de topsnelheid 290 km/u. De Sportback-versie presteert hetzelfde. Hoe snel deze hatchback rond de Nordschleife zou gaan, is niet bekend.
Reacties