
Een mooie manier om er zeker van te zijn dat je voorlopig het plekje op de troon als snelste SUV op de Nürburgring warm mag houden, is door het record net voor de wintersluiting te doen. Daarom mag de Audi RS Q8 zich nu in ieder geval tot de lente van volgend jaar de recordhouder in zijn klasse noemen op de Nürburgring. Hij duwt daarmee de Mercedes-AMG GLC 63 S van het hoogste plekje.
De Audi RS Q8 zet een tijd neer van 7 minuten en 42,253 seconden. De Merc deed het rondje van 20,8 kilometer in 7 minuten en 54,40 seconden. Zoals je in de onderstaande video ziet, was het hard werken voor coureur Frank Stippler om het beest in bedwang te houden rondom de verraderlijke Nordschleife. Het record werd halverwege oktober al gezet, en nu komt Audi naar buiten met het nieuws van de geslaagde recordpoging.
Audi RS Q8: de specificaties
De Audi RS Q8, die nog onthuld moet worden, krijgt de 4,0-liter V8 uit de Audi RS 6. De sportieve SUV krijgt hiermee 600 pk en 800 Nm, goed voor een 0-100-tijd van 3,8 seconden. De topsnelheid is een grandioze 305 km/u. De luchtvering en de actieve stabilisatoren van de SQ8 zitten ook op de RS Q8. De achterwielen sturen mee en Audi monteerde achterop een sportdifferentieel. Voor extra plakkerigheid maakte Pirelli een set speciale P Zero’s voor de Audi RS Q8.
En waar is de Urus?
De Lamborghini Urus haalt 50 pk en 50 Nm meer uit dezelfde V8 en veel van de onderdelen zijn identiek. De Italiaanse SUV zou dus in theorie nog sneller moeten zijn. Onze gok? Eerst even publiciteit pakken met de Audi RS Q8 en dan volgend jaar als de bomen weer in bloei staan met een Urus de Nordschleife betreden. Of misschien met een snellere versie van de Urus, áls die komt. Volgens de reglementen van de German Federal Motor Transport Authority (KBA) valt de Audi RS Q8 in de categorie SUV’s, offroad-voertuigen, busjes en pick-ups.
Audi RS Q8 is de snelste SUV op de Nürburgring
Meer van TopGear


Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

Audi wil vroegtijdig stoppen met de elektrische Q8 (en dat heeft grote gevolgen in België)

Audi RS Q8 Performance is de snelste SUV op de Nürburgring Nordschleife

De V8 van de Audi RS Q8 Performance is de sterkste benzinemotor van Audi Sport ooit

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Audi RS Q8 Performance is de snelste SUV op de Nürburgring Nordschleife

De V8 van de Audi RS Q8 Performance is de sterkste benzinemotor van Audi Sport ooit

Oef: Dit is de duurste Audi die in 2022 in Nederland is verkocht

De Abt Audi RS Q8-R is hier

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze 3D geprinte hybride is officieel sneller dan een Koenigsegg

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

Dit F1-record van Jan Lammers kan Max Verstappen voorlopig niet breken

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

In dit uitzonderlijke geval wordt de schade van een crash op de Nürburgring wél gedekt

Uitstappen op het circuit is nog het minst domme wat deze GTI-rijder doet

De Is de Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)_

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

GP Manager 2 uit 1996 was een racegame waar je niet mocht racen

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

Auto laten draaien voor de airco? Bij deze merken mag je dat nooit zomaar doen

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?
