
Een mooie manier om er zeker van te zijn dat je voorlopig het plekje op de troon als snelste SUV op de Nürburgring warm mag houden, is door het record net voor de wintersluiting te doen. Daarom mag de Audi RS Q8 zich nu in ieder geval tot de lente van volgend jaar de recordhouder in zijn klasse noemen op de Nürburgring. Hij duwt daarmee de Mercedes-AMG GLC 63 S van het hoogste plekje.
De Audi RS Q8 zet een tijd neer van 7 minuten en 42,253 seconden. De Merc deed het rondje van 20,8 kilometer in 7 minuten en 54,40 seconden. Zoals je in de onderstaande video ziet, was het hard werken voor coureur Frank Stippler om het beest in bedwang te houden rondom de verraderlijke Nordschleife. Het record werd halverwege oktober al gezet, en nu komt Audi naar buiten met het nieuws van de geslaagde recordpoging.
Audi RS Q8: de specificaties
De Audi RS Q8, die nog onthuld moet worden, krijgt de 4,0-liter V8 uit de Audi RS 6. De sportieve SUV krijgt hiermee 600 pk en 800 Nm, goed voor een 0-100-tijd van 3,8 seconden. De topsnelheid is een grandioze 305 km/u. De luchtvering en de actieve stabilisatoren van de SQ8 zitten ook op de RS Q8. De achterwielen sturen mee en Audi monteerde achterop een sportdifferentieel. Voor extra plakkerigheid maakte Pirelli een set speciale P Zero’s voor de Audi RS Q8.
En waar is de Urus?
De Lamborghini Urus haalt 50 pk en 50 Nm meer uit dezelfde V8 en veel van de onderdelen zijn identiek. De Italiaanse SUV zou dus in theorie nog sneller moeten zijn. Onze gok? Eerst even publiciteit pakken met de Audi RS Q8 en dan volgend jaar als de bomen weer in bloei staan met een Urus de Nordschleife betreden. Of misschien met een snellere versie van de Urus, áls die komt. Volgens de reglementen van de German Federal Motor Transport Authority (KBA) valt de Audi RS Q8 in de categorie SUV’s, offroad-voertuigen, busjes en pick-ups.
Audi RS Q8 is de snelste SUV op de Nürburgring
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

Audi wil vroegtijdig stoppen met de elektrische Q8 (en dat heeft grote gevolgen in België)

Audi RS Q8 Performance is de snelste SUV op de Nürburgring Nordschleife

De V8 van de Audi RS Q8 Performance is de sterkste benzinemotor van Audi Sport ooit

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Audi RS Q8 Performance is de snelste SUV op de Nürburgring Nordschleife

De V8 van de Audi RS Q8 Performance is de sterkste benzinemotor van Audi Sport ooit

Oef: Dit is de duurste Audi die in 2022 in Nederland is verkocht

De Abt Audi RS Q8-R is hier

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze 3D geprinte hybride is officieel sneller dan een Koenigsegg

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

Dit F1-record van Jan Lammers kan Max Verstappen voorlopig niet breken

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

De gigantische Hyundai Ioniq 9 is nog iets groter dan de Kia EV9 (en hij komt naar Nederland)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

In dit uitzonderlijke geval wordt de schade van een crash op de Nürburgring wél gedekt

Uitstappen op het circuit is nog het minst domme wat deze GTI-rijder doet

Telefoonmerk Xiaomi wil Porsche verslaan met deze SU7 Ultra: 1.500+ pk met ‘V8s’- en ‘V6s’-motoren

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
