
Oké, die hadden we even niet zien aankomen. Terwijl de Volkswagen Groep nog aan het puinruimen is na de Dieselgate, zijn hier de nieuwe Audi S6 TDI en Audi S7 TDI – het zijn dus diesels. Ze durven zelfs een verbastering van de gevleugelde uitspraak ‘Clean Diesel’ weer van stal te halen.
Clean power haalt Audi aan in het Engelstalige persbericht, wanneer ze spreken over de elektrische compressor op de V6-dieselmotor. Je moet het maar durven. De 3,0-liter dieselmotor krijgt naast de elektrische compressor een reguliere turbo met variabele geometrie. Volgens Audi elimineert deze combinatie elke vorm van turbogat.
Audi S6 TDI en S7 TDI: de specificaties
De V6-dieselmotor produceert al tussen de 2.500 en 3.100 tpm een forse 700 Nm koppel. Daarbij produceert de motor 349 pk. De elektrische compressor spoelt op met een reactietijd van 250 milliseconden en spint tot 70.000 tpm. Dit allemaal zorgt voor een 0-100-tijd van 5 seconden voor de sedanversie van de Audi S6 TDI en 5,1 seconden voor de S6 TDI Avant en de Audi S7 TDI.
Hybridetechniek
Om de nodige grammetjes CO2 te schrappen, monteert Audi een 48-volt hybridesysteem in de Audi S6 en S7. Een kleine elektromotor op de krukas fungeert als generator, startmotor en klein elektrohulpje bij het optrekken. Een achttrapsautomaat en permanente vierwielaandrijving (quattro, uiteraard) zijn standaard op de performancemodellen.
Tot 70 procent van het vermogen kan naar de voorwielen en 85 procent kan naar de achterwielen. Een beetje spelen bij het uitkomen van een bocht met de Audi S6 TDI en S7 TDI zal dus geen probleem zijn. De S6 staat 20 millimeter lager dan de normale A6 dankzij een sportonderstel en de S7 staat 10 millimeter lager dan de A7.
Audi S6 TDI en S7 TDI: de prijs
De prijzen van de nieuwe performancemodellen zijn nog niet bekend, alleen dat ze binnenkort te bestellen zijn. We zouden graag een schatting geven, maar met de nieuwe motoren is het lastig vergelijken met de vorige generatie S-modellen. De vorige S6 schommelde rond de 130.000 euro en de S7 rond de 140.000 euro.
In Amerika
In Amerika, Azië en het Midden-Oosten krijgen ze wél een benzineversie van de Audi S6 en S7. Dit vanwege ‘de voorkeuren en rijprofielen van de lokale klanten’. Juist. De S-jes krijgen daar de aandrijflijn uit de RS 4 en RS 5: een 2,9-liter V6 met 450 pk en 600 Nm koppel. Iemand die nog een leuk object kocht om te importeren en in Nederland door te verkopen: alsjeblieft.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


Nieuwe Audi RS7 krijgt V8 motor van Porsche onder de kap

Valet steelt Audi RS 7 van hotelgast voor automeeting, RS 7 wordt bij meeting gestolen

Waarom we de vernieuwde Audi S6 in Nederland niet mogen hebben

Audi gooit typeaanduidingen om: A4 wordt A5, A6 wordt A7

Audi houdt een terugroepactie omdat je geen drankje op de achterbank mag knoeien

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

De Audi A6 Avant e-tron is nu elektrisch, hoe bevalt ie? (review)

Audi S6 en SQ8 met groepskorting

Audi S6: krijgt ie nou een V8?

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Is zo’n Volvo V60 Polestar na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Leapmotor C10 Design: Audi Q5-formaat voor Golf-geld (review)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)
