
Je kunt de introductie van je sportieve topmodellen natuurlijk uitsmeren over meerdere maanden, met een hoop teaserfoto’s van buitenspiegelverstelknopjes die je tussendoor de wereld in gooit. Maar je kunt ze ook gewoon allemaal in één klap op de autoshow van Frankfurt zetten en er verder geen omkijken meer naar hebben. Pats, boem, klaar. Pluspuntje voor Audi.
De liefhebbers van tiencilinders onder jullie moeten we teleurstellen: die motor delft in de nieuwe Audi S-toppers het onderspit. Zowel de S6, de S7 (natuurlijk komt die er, wat dacht je dan?) als de S8 hebben een 4,0-liter TFSI V8 biturbo aan boord, die tot zo’n 25 procent zuiniger is dan de 5,2-liter Lamborghini V10 die voorheen in de S6 en S8 lag. Of ie ook net zo’n lekker geluid maakt, moeten we nog maar even afwachten, maar voor de rest klinkt het allemaal veelbelovend.
Het blok levert 420 pk en 550 Nm (tussen 1.400 en 5.300 toeren), goed voor een sprinttijd van 0 naar 100 km/u van 4,8 seconden voor de S6 sedan en 4,9 seconden voor de S6 Avant en S7 Sportback. De S8 krijgt zelfs de beschikking over een 520 pk/620 Nm sterke versie van dezelfde V8, waarmee ie in een ontzettend vlotte 4,2 seconden vanuit stilstand op 100 km/u zit. In de S6 en S7 hangt er een zeventraps S-tronic-transmissie achter die onmerkbaar van verzet wisselt middels een dubbele koppeling; de S8 krijgt een achttraps Tiptronic-automaat. Natuurlijk worden allevier de wielen aangedreven.
Verwacht deze snelle jongens begin volgend jaar bij de dealer voor prijzen die natuurlijk niet al te mals zullen zijn.
Meer van TopGear


Nieuwe Audi RS7 krijgt V8 motor van Porsche onder de kap

Valet steelt Audi RS 7 van hotelgast voor automeeting, RS 7 wordt bij meeting gestolen

Waarom we de vernieuwde Audi S6 in Nederland niet mogen hebben

Audi gooit typeaanduidingen om: A4 wordt A5, A6 wordt A7

Audi houdt een terugroepactie omdat je geen drankje op de achterbank mag knoeien

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Aankomende vrijdag sta je in de file, maar dat is niet de schuld van werkzaamheden of vakantieverkeer

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto
